Wstęp do programowania - wykład 4

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 665
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wstęp do programowania - wykład 4 - strona 1 Wstęp do programowania - wykład 4 - strona 2 Wstęp do programowania - wykład 4 - strona 3

Fragment notatki:


1 Algorytmizacja 2 Etapy rozwiązywania problemów  Sformułowanie zadania   Określenie danych wejściowych   Określenie celu, czyli wyniku   Poszukiwanie metody rozwiązania, czyli algorytmu   Przedstawienie algorytmu w postaci:   opisu słownego   listy kroków   schematu blokowego   pseudokodu  Analiza poprawności rozwiązania   Testowanie rozwiązania dla różnych danych. Ocena  efektywności przyjętej metody.  3 Algorytm-najważniejsze pojęcie informatyki Nieformalnie: zestaw kroków, które należy wykonać,  aby zrealizować pewne zadanie.  Definicja algorytmu: Uporządkowany zbiór jednoznacznych,  wykonywalnych kroków, określających  skończony proces. 4 Algorytm DANE WEJŚCIOWE PROCES WYNIKI 5 Algorytm musi być:  poprawny  jednoznaczny  szczegółowy  uniwersalny 6 Poprawność algorytmu dla każdego poprawnego zestawu danych, po wykonaniu skończonej liczby czynności, prowadzi do poprawnych wyników 7 Jednoznaczność algorytmu w każdym wypadku jego zastosowania,  dla tych samych danych uzyskamy ten  sam wynik  8 Szczegółowość algorytmu wykonawca algorytmu rozumie opisane  czynności i potrafił je wykonać  9 Uniwersalność algorytmu aby służył do rozwiązywania pewnej  grupy zadań, a nie tylko jednego  konkretnego przypadku zadania  10 Reprezentacja algorytmu Konstrukcje pierwotne (składnia, semantyka) Język programowania 11 Reprezentacja algorytmu  Opis słowny  Opis w postaci kroków  Schemat blokowy (sieć działań) algorytm reprezentowany jest za pomocą  figur geometrycznych połączonych strzałkami.  Pseudokod Umowny, zwykle nie istniejący i bardzo  uproszczony język programowania, w którym  opisany jest algorytm działania programu. 12 Elementy schematu blokowego  Strzałki — określają kierunek przepływu danych lub kolejność  wykonywania działań. Powinny składać się z linii prostych, należy unikać  łuków oraz krzyżowania się linii.  Operacja START  — oznacza punkt startu algorytmu (programu). Od tego  bloku rozpoczyna się wykonywanie algorytmu. Występuje dokładnie jeden  raz w każdym schemacie blokowym.  Operacja STOP  — oznacza punkt zakończenia algorytmu (programu). Na  tym bloku kończy się wykonywanie algorytmu. Najczęściej występuje jeden  raz, jednakże dla zwiększenia czytelności schematu może zostać  powtórzony wielokrotnie. START STOP 13 Elementy schematu blokowego  Operacje wczytywania danych oraz wyprowadzania wyników —

(…)

….
Wewnątrz rombu znajduje się warunek (wyrażenie), któremu możemy
przypisać albo wartość prawdy (TAK) albo fałszu (NIE). Blok ten
odpowiada instrukcji warunkowej (if ). Przy zapisie warunku powinno
się używać operatorów matematycznych =, ≠, <,≤, >, ≥, nie zaś
zapisu znanego z języków programowania (np. ”>=”).
13
Elementy schematu blokowego


Łącznik stronicowy — oznacza łączenie w obrębie jednej strony. Używany w przypadku,
gdy użycie strzałki znacząco zmniejszyłoby czytelność schematu. Poszczególne łączniki
oznacza się liczbami całkowitymi. Zawsze istnieją dwa łączniki oznaczone tym samym
numerem: jeden źródłowy, drugi docelowy. Strzałka skierowana jest do łącznika
źródłowego oraz od łącznika docelowego.
Łącznik międzystronicowy — używany w przypadku, gdy konieczne jest przeniesienie
sterowania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz