To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WIEK XVII Racjonalizm: koncentruje swe wysiłki na odnalezieniu metody której zastosowanie dałoby niepodważalną gwarancję pewności.
- racjonaliści byli przekonani o istnieniu słusznych prawd a priori - koncepcja prawa natury jako pierwotnego porządku normatywnego istniejącego w umyśle każdego z nas
- prawodawstwo było szukaniem racjonalnych, powszechnie obowiązujących reguł zagwarantowanych werdyktami rozumu
Kartezjusz: „Rozprawa o metodzie”:
- wysiłki ludzkiego rozumu nie są z góry skazane na niepowodzenie ze względu na wady w naszym rozumie zawarte
- rozsądek jest to „rzecz ze wszystkich na świecie najlepiej rozdzielona” --- dlatego rozbieżności w ocenie nie są więc nie do usunięcia --- „Zdolność dobrego sądzenia i odróżniania prawdy od fałszu, co nazywamy właśnie rozsądkiem lub rozumem jest z natury równa u wszystkich ludzi”---dlatego przyczyną rozbieżności ocen nie wynika stąd iż jesteśmy jedni bystrzejsi od drugich tylko dlatego że nasze rozumowanie toczy się innymi torami----potrzebna jest zatem odpowiednia metoda która pozwoli nam w odpowiedni sposób używać rozumu
- tą metodą, zapożyczoną z geometrii jest dedukcja gdyż wszystkie rzeczy połączone są ze sobą, długim logicznym łańcuchem
- metoda ta musi być również zastosowana w ustrojodawstwie gdyż nie możliwością jest utworzenie dobrego ustroju etapami wspierając się na np. tradycji ale tylko przy udziale „roztropnego prawodawcy”
- prawa choć pojedyncze nie stanowią wątpliwą wartość powinny łączyć się w spójny system stworzony przez jednego prawodawcę, tak by zmierzały do jednego celu
- choć był monarchii nie wykluczał zbiorowego sposobu tworzenia praw --- chociażby ze względu na równość rozumu wszystkich ludzi (torowanie drogi demokracji)
Francis Bacon (1561-1626): „Nowa Atlantyda”:
- utopia: szczęśliwa wyspa zamieszkana przez ludzi którzy nigdy nie mogli podróżować mimo to znają obce języki a wszystko za sprawą mocy „ukrytych i niewidzialnych” mających swa siedzibę w Domu Salomona - najważniejszej instytucji działającej na wyspie
- wiedza jest wszechpotężna - pozwala ludziom wyzbyć się wszelkich przykrości ludzkiego życia np. odsalają wodę morską a nawet są w stanie wynaleźć eliksir zapewniający długowieczność
- na wyspie jest też dom złudzeń gdzie śledzi się wszelki zabobony, przesądy itd.
- wiedza przyczynia się też do czystości obyczajów
Hugo de Groot (Grotius; 1583-1645): „Trzy księgi o prawie wojny i pokoju”:
- prawo jest porządkiem normatywnym, obiektywnym niezależnym od ludzkiej woli
- rozum jest najwyższym autorytetem którego nie może ograniczyć ani wiara ani tradycja
(…)
… Niderlandczyków pisał o tym że nigdy nie uznawały one rządów jednoosobowych, tylko władzę starszyzny. Thomas Hobbes: Lewiatan (1651); Elements of law, natural and politic (1640), De Cive (1642)
lewiatan jest niczym innym jak sztucznym człowiekiem „choć większych wymiarów i większej siły niż człowiek naturalny, którego obronie i opiece ma służyć”
powstanie państwa jest aktem autokracji - powtórzenie kreacji…
…
- jego Bóg to substancja, najwyższy rozum, w którym wszystko ma swój początek i wszystko się w nim zawiera----panteizm i monizm
- w Etyce zapowiadała iż rozważaniom o moralności człowieka zapewnić chce jak największą obiektywność poprzez pisanie o człowieku „tak jakby chodziło o linie, płaszczyzny i bryły”
- cała rzeczywistość poddana jest działaniu stałych reguł - nie ma miejsca na przypadek i dowolność…
… jako tyrana tylko dlatego że członkowie Parlamentu zajmowali pozycję w strukturach władzy niewspółmierną do ich stanu posiadania
- propozycje konkretnych rozwiązań: wprowadzenie limitów dotyczących dziedziczonego majątku oraz rotacja w instytucjach władzy
Purytanie w Ameryce: połączenie teokracji (władza od Boga) z racjonalnymi urządzeniem struktur władzy (checks and balances) - John Cotton: „On limitation…
… właśnie bardziej skuteczną ochronę naszej własności
- nie mówi o prawie oporu, gdyż władza nie wypełniająca w należyty sposób swej funkcji przestaje istnieć i następuje powrót do prawa natury
- Władza jest jedynie narzędziem (nie otacza jej żaden nimb świętości)
- Władza odpowiada za: stanowienie prawa, rozstrzyganie sporów, egzekucję wyroków - władza nie rozstrzyga o celu istnienia państwa - to znaczy ma zapewnić minimum egzystencji a nie zajmować się kształtowaniem charakterów. …
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)