Zwrotne przychody samorządów terytorialnych
Niektóre zadania samorządów terytorialnych mogły być realizowane poprzez
zaciąganie kredytów bankowych lub wypuszczanie obligacji. Pożyczki i kredyty różniły się
jednak od pozostałych dochodów budżetowych. Wiązała się bowiem z nimi konieczność
zwrotu pożyczki (spłaty kredytu), a także bieżąca obsługa długu. Dlatego też istotne
znaczenie miał cel zaciągania pożyczek, a także granice zadłużania się samorządów
terytorialnych.
Praktycznie we wszystkich krajach samorządy mają prawo do korzystania z tej formy
zasilania finansowego. W przypadku pożyczek i kredytów bankowych zaciąganych na
działalność inwestycyjną władze samorządowe, zwłaszcza szczebla podstawowego, musza
przestrzegać obowiązujących zasad. W Polsce np. wydatki na sfinansowanie przypadających
do spłaty rat kredytów wraz z odsetkami nie mogły przekroczyć w danym roku 15%
planowanych dochodów budżetu gminy.
Po wprowadzeniu zmian od 1 stycznia 1999r, w systemie finansów publicznych
dokonano zmiany dotychczasowych udziałów gmin w dochodach z podatku dochodowego od osób prawnych na fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych na dodatki do wymienionych podatków.
Istotne są również zasady budowania budżetu gminy w oparciu o transfery o
charakterze wyrównawczym.
Nowy system zasilania finansowego przewiduje subwencję ogólną, składającą się z części:
1. podstawowej
2. oświatowej
3. rekompensującej
O przeznaczeniu środków otrzymanych w formie subwencji ogólnej decyduje rada gminy.
Kwotę przeznaczoną na część podstawową subwencji ogólnej dla wszystkich gmin ustala się
jako sumę kwoty stanowiącej nie mniej niż 1% planowanych w ustawie budżetowej
dochodów budżetu państwa, oraz kwoty wpłat gmin bogatszych.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa zasady obliczania i tryb
przekazywania gminom subwencji rekompensującej po zasięgnięciu opinii reprezentacji
jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem wniosków gmin, zawierających dane o
rocznych skutkach ulg i zwolnień. Wśród dochodów potencjalnych jednostek samorządu
terytorialnego specjalne znaczenie mają dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie
działań inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego realizowanych w ramach zadań
własnych. W procesie tym istotną rolę będzie odgrywał wojewoda, który będzie ustalał
zasady i kryteria podziału środków na dotacje celowe, po zasięgnięciu opinii samorządu
wojewódzkiego.