Samorząd terytorialny dochody
Podstawą obliczeń udziału poszczególnych województw w łącznej kwocie dochodów
województwa z tytułu udziału we wpływach z CIT w roku poprzedzającym rok bazowy są
dochody wykazane w sprawozdaniach.
Regulacje dotyczące budżetu jednostek samorządu terytorialnego zostały
potraktowane jako element ustawy o finansach publicznych i dotyczą wszystkich szczebli
samorządów gmin, powiatów, województw. Zasady budowy i wykonywania budżetu nie
różnią się istotnie od zasad obowiązujących w przypadku budżetu państwa.
Główny nurt zmian jakościowych polega na przejściu z udziału jednostek samorządu
terytorialnego w dochodach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z udziału w
podatku dochodowym od osób prawnych na dodatki do podatków. Podstawą partycypacji
jednostek samorządu terytorialnego w podatkach dochodowych jest baza dochodowa brutto,
czyli wartość dochodu po odliczeniu kosztów uzyskania ale przed odpisami z tytułu różnych
ulg i zniżek. Ustawa uwzględnia rozróżnienia dochodów obligatoryjnych i dochodów
potencjalnych. Do dochodów obligatoryjnych zalicza się prawie wszystkie dotychczasowe
tytuły dochodów. Do dochodów uznaniowych zalicza się w szczególności subwencję
rekompensującą utracone dochody z tytułu ustawowych ulg i zwolnień. Potencjalne
(ustawowe) dochody łączą się albo z decyzjami o zasilaniu jednostek samorządu
terytorialnego jak np. odsetki od pożyczek udzielonych tym jednostkom, odsetki i dywidendy
od wniesionego kapitału .
1.Dochody z podatków i opłat administracyjnych.
Ważnym źródłem dochodów samorządów terytorialnych były podatki. Na
podkreślenie zasługuje fakt, że tylko niewielka część wpływów podatkowych z danego
terytorium zasilała budżety samorządowe. Władze samorządowe najczęściej dysponowały
wpływami z podatków od nieruchomości, od własności ziemskiej, podatkami od dochodów
małych firm, a także opłatami lokalnymi i administracyjnymi za wykonywane czynności
cywilno prawne. Są to dochody z typowych podatków i opłat lokalnych, które w żadnym
kraju nie należą do wydajnych źródeł dochodów.
W Polsce podobnie jak w innych krajach z chwilą reaktywowania samorządów terytorialnych
dokonano podziału dochodów z podatku, pomiędzy budżet państwa i budżety gmin.
Podstawowymi dochodami budżetu gmin w Polsce były wpływy z podatków ( podany poniżej
opis podatków odpowiada również stanowi obecnemu, z zaznaczeniem wprowadzonych
zmian ) :
- od nieruchomości – w dochodach własnych gminy stanowi najważniejszą pozycję.
Podatnicy tego podatku to właściciele lub użytkownicy wieczyści nieruchomości.
Opodatkowaniu podlegają budynki lub ich części związane z prowadzeniem
pozarolniczej i pozaleśnej działalności gospodarczej. Podstawą opodatkowania jest
powierzchnia użytkowa nieruchomości mierzona po wewnętrznej długości ścian
budynku, dla gruntów ich powierzchnia, a dla budowli wartość początkowa
przyjmowana do amortyzacji. Stawki podatkowe ustala Minister Finansów, przy
obowiązującej zasadzie, ze poziom stawki maksymalnej podwyższa się corocznie. W
podatku od nieruchomości stosowane są zwolnienia przedmiotowe – opodatkowaniu
nie podlegają: tereny zajęte przez drogi publiczne, budynki zabytkowe wpisane do
rejestru zabytków, grunty na których istnieją zbiorniki wodno – retencyjne,
nieruchomości zajęte przez administrację samorządu terytorialnego. W 1992 r z
podatku tego zwolnione zostały zakłady należące do Polskich Kolei Państwowych, co
uszczupliło dochody budżetów gminnych. Rada gminy ma prawo do ustanowienia
innych ulg i zwolnień od podatku. Stawki podatku uchwalają gminy, ale do wysokości
określonej przez Ministra Finansów.
- rolny – obciąża osoby fizyczne i prawne, będące właścicielami gospodarstw rolnych o
obszarze przekraczającym 1 ha fizyczny lub przeliczeniowy ( osoby których
gospodarstwa nie przekraczają 1 ha płacą podatek od nieruchomości).Spod obowiązku
płacenia podatku wyłączone są gospodarstwa należące do działów specjalnych ( ich
właściciele obecnie płacą podatek dochodowy od osób fizycznych ). Przedmiotem
opodatkowania są : użytki rolne, lasy i grunty leśne, grunty pod stawami, grunty pod
zabudowaniami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.
Oraz tzw. opłat lokalnych (targowej, miejscowej i administracyjnej). W zakresie
wymienionych podatków władze lokalne posiadały ograniczone władztwo podatkowe,
polegające na możliwości różnicowania stawek podatkowych jednak bez możliwości ich
podwyższania powyżej stawek maksymalnych określonych ustawowo. Ponadto gminy
posiadały 15% udział we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych
posiadających siedzibę na terenie gminy. Władze gminy posiadały także ustawowe
uprawnienia do nakładania na swoim terytorium dodatkowych podatków „samoistnych",
które wiązały się z tzw. nieograniczonym władztwem podatkowym gminy. Do
wprowadzenia dodatkowych podatków wymagana była jednak zgoda społeczności
lokalnej wyrażona w przeprowadzonym referendum.