Plany guasi-eksperymentalne
Podobnie jak plany przekrojowe, plany te są słabsze od klasycznych eksperymentalnych pod
względem ich trafności wewnętrznej i badacze muszą stosować techniki analizy danych jako
sposób kontroli. Można losowo wybierać próbę z populacji, lecz nie można losowo
przyporządkowywać osób badanych do porównywanych grup. Są one jednak mocniejsze niż
plany przekrojowe, ponieważ badanie jest zazwyczaj prowadzone na więcej niż jednej próbie
i może być rozciągnięte w czasie
- Plany z grupami kontrastowymi. Osoby lub inne badane obiekty są przypisywane
do określonej kategorii (np. kobiety, demokraci, katolicy) ze względu na cechy które
są względnie stałe i z tego powodu nie można dobierać ich do grup w sposób losowy
- Plany z zaplanowanym zróżnicowaniem. W tych planach osoby badane są
poddawane oddziaływaniu systematycznie zróżnicowanych bodźców(np. metod
nauczania), aby można było wyprowadzić wnioski o przyczynowym działaniu
bodźca
- Badanie panelowe. W tych planach ocenia się wyniki przed wprowadzeniem i po
wprowadzeniu zmiennej niezależnej, badając tę samą próbę w kolejnych
przedziałach czasowych
- Analiza szeregów czasowych. W tych planach badawczych dokonuje się wielu
pomiarów , przynajmniej trzech ,przed wprowadzeniem i po wprowadzeniu
zmiennej niezależnej (takich jak wprowadzenie nowego prawa o ruchu drogowym)
- Plany szeregów czasowych z grupą kontrolną. Plany te łączą analizę szeregów
czasowych z analizą podobnych danych pochodzących z innej nierównoważnej
(niezrównoważonej chyba) grupy w celu kontrolowania wpływu takich czynników
jak: historia, dojrzewanie i efekt powtórnego testowania
Każdy z omówionych planów może dostarczyć trafnych informacji , lecz różnią się one
zarówno rodzajem danych , jakie generują , jak i ograniczeniami jakie nakładają na
wyprowadzanie wniosków o charakterze przyczynowo-skutkowym. Aby przezwyciężyć twe
trudności , często stosuje się podejście łączące w sobie wiele metod.