Kontrolowanie: trafność wewnętrzna planu badawczego
Kontrolowanie trzecie kryterium przyczynowości wymaga wyeliminowania innych
czynników ,które mogłyby zmniejszyć trafność wnioskowania , że zmienne te są ze sobą
przyczynowo związane jest to problem trafności wewnętrznej ;badacz musi określić czy
zmiany wartości niezależnej rzeczywiście spowodowały zmiany wartości zmiennej zależnej;
czynniki zakłócające trafność wewnętrzną można podzielić na takie, które pojawiają się
zanim wystąpi operacja badawcza –czynniki poza planem- i takie, które są związane z
planem badawczym i wpływają na wyniki w trakcie trwania badania
*Czynniki związane z planem badawczym. Obejmują te zmienne, które pojawiły się w
trakcie prowadzenia badania i mogły spowodować zmiany w badanych osobach oraz zmiany
w narzędziu pomiarowym ; do czynników tych zliczamy efekt oddziaływania samego badania
1. Historia to zmienna dotycząca wszelkich zdarzeń zewnętrznych pojawiających się w
trakcie badania, które mogą wpłynąć na osoby badane np. w badaniu którego celem
jest oszacowanie wpływu kampanii przedwyborczej na zachowania wyborcze,
poparcie dla kandydata nie musi być spowodowana uzyskanymi informacjami, ale
może być wynikiem wydarzeń które nastąpiły w tym czasie
2. Dojrzewanie obejmuje procesy biologiczne ,psychologiczne lub społeczne które
mogą –wraz z upływem czasu- przyczynić się do powstania zmian w osobach
badanych lub obiektach; dojrzewanie tak jak historia stanowi zagrożenie dla trafności
wnioskowania o charakterze przyczynowo- skutkowym
3. Utrata osób badanych to czynnik opisujący problemy związane ze zmniejszeniem
próby, który powoduje, iż badacz nie jest w stanie zebrać kompletu danych dla
wszystkich badanych przypadków
4. Instrumentacja opisuje zmiany w narzędziu pomiarowym w okresie między
pomiarem początkowym a końcowym; brak stabilności narzędzia pomiarowego ,
określanej też jako rzetelność może być zagrożeniem dla trafności badań
eksperymentalnych
5. Testowanie – możliwość uwrażliwienia przez pomiar jest podstawowym problemem
nauk społecznych; innymi słowy sam proces testowania może zmienić badane
zjawisko; poddanie pomiarowi początkowemu może uwrażliwić osoby badane i
zwiększyć ich wyniki w pomiarze końcowym; różnica, więc może wyniknąć ze
zdobytego doświadczenia przez osobę badaną w trakcie pomiaru początkowego; w
fazie pomiaru końcowego mogą oni udzielać takich odpowiedzi jakich się od nich
oczekuje
6. Zjawisko artefaktu regresji jest czynnikiem zakłócającym trafność badania wtedy,
kiedy postępowanie eksperymentalne może spowodować zmianę wyników tych osób,
które w pomiarze początkowym zmiennej zależnej uzyskały skrajne wyniki z
powodów niezależnych od nich.