Plan badawczy
Problemy z dobraniem planu badawczego są źródłem istotnego dylematu: starania o to, aby
uzyskać jednoznaczne dane dotyczące przyczynowości (trafność wewnętrzna), prowadzą
często do obniżenia możliwości generalizowania (trafność zewnętrzna). Być może
największe ograniczenie trafności wewnętrznej planu badawczego wynika z braku
właściwej kontroli czynników wewnętrznych i zewnętrznych w stosunku do planu
badawczego. Aby wyniki badania mogły być uogólnione , plan badawczy powinien
umożliwiać przeprowadzenie badania dla próbie reprezentatywnej dla populacji w
rzeczywistych warunkach społecznych. Można czasami poprawić trafność zewnętrzną
związaną z heterogenicznością prób i sytuacji eksperymentalnej. Zwiększenie realizmu
badania oraz heterogeniczności może jednak prowadzić do zmniejszenia możliwości
stosowania procedur kontroli.
-Plan badawczy to program zgodnie z którym badacz zbiera, analizuje i interpretuje wyniki;
jest to logiczny model wnioskowania, pozwalający badaczowi na wyprowadzenie wniosków
dotyczących relacji przyczynowo- skutkowych pomiędzy badanymi zmiennymi; określa on
również zakres uogólniania wniosków tj. czy wyniki można rozszerzyć na większą
populację ;
-Klasyczny plan eksperymentalny składa się z dwóch porównywalnych grup : grupy
eksperymentalnej i kontrolnej; różnią się tym, że grupa eksperymentalna poddawana jest
działaniu zmiennej niezależnej, a kontrolna nie; aby oszacować wpływ zmiennej niezależnej,
badacze dwukrotnie dokonują pomiarów zmiennej zależnej (traktowanych jako wyniki) w
każdej grupie; pierwszy pomiar-pomiar początkowy- przeprowadzany jest przed
wprowadzeniem zmiennej niezależnej a pomiar końcowy po zadziałaniu zmiennej
niezależnej; następnie dokonuje się porównania wielkości różnicy między pomiarem
początkowym i końcowym; jeżeli różnica jest istotnie wyższa w grupie eksperymentalnej w
porównaniu z grupą kontrolną , to można wyciągnąć wniosek, że zmienna niezależna jest
przyczynowo powiązana ze zmienną zależną:
-klasyczny plan eksperymentalny pozwala zrozumieć logikę wszystkich innych planów
badawczych; jest to rodzaj modelu, z którym możemy porównywać pozostałe plany;
eksperyment pozwala badaczowi na wyprowadzenie wniosków o zależnościach
przyczynowo-skutkowych, a także stosunkowo łatwo badać czy zmienna niezależna
rzeczywiście spowodowała zmiany zmiennej zależnej
-w praktyce stwierdzenie przyczynowości wymaga przeprowadzenia trzech niezależnych
operacji:
1. wykazanie kowariancji, co oznacza ,że dwa zjawiska się współzmieniają; w
badaniach naukowych pojęcie kowariancji wyrażane jest w postaci miar związku
między zmiennymi, czyli korelacji lub inaczej siły powiązania
2. wyeliminowanie relacji pozornych, czyli wykazanie, że nie istnieje w badanej
kowariancji, taka trzecia zmienna za pomocą której można by ten związek wyjaśnić
3. określenie porządku czasowego występowania zjawisk tj. wykazanie, że zakładana
przyczyna pojawia się lub zmienia pierwsza przede zakładanym skutkiem
-Podstawowe cechy planu badawczego : klasyczny plan badawczy ma 4 podstawowe cechy:
możliwość porównywania, manipulowania, kontrolowania i uogólniania.
- Porównywanie
Porównywanie jest operacją wymaganą, wtedy gdy chcemy wykazać że dwie zmienne ze
sobą korelują; aby oszacować kowariancję, należy ustalić wynik, jaki uzyskają badani na
wymiarze zmiennej zależnej przed wprowadzeniem i po wprowadzeniu zmiennej niezależnej,
czy też porównać grupę osób poddanych oddziaływaniu zmiennej niezależnej z grupą osób,
które temu oddziaływaniu nie zostały poddane; w pierwszym wypadku dana grupa jest
porównywana sama ze sobą, w drugim porównuje się grupę eksperymentalną z kontrolną
- Manipulowanie
W pojęciu przyczynowości przyjmuje się, że jeżeli Y jest spowodowane przez X, to znaczy że
zmiany wartości X będą wyprzedzać zmiany wartości Y, gdyż w przeciwnym wypadku
zmiennej X nie będzie można uznać za przyczynę ; badacz musi również określić metody
manipulowania sposobu przyporządkowania do grupy badawczej; podstawowym dowodem
pozwalającym określić sekwencję czasową zdarzeń – tj. zmienna niezależna wyprzedziła
zmienną zależną- jest to że zmiany zmiennej zależnej pojawiły się dopiero po zadziałaniu
zmiennej niezależnej.