Wyróżniamy następujące przemiany w adm
a) terytorialne
b)organizacyjne
c)funkcjonalne
Ad a) Adresatem jest adm. i obywatel. Bezpośrednich skutków obywatel
nie czuje, jeśli nie ma kontaktu z adm. Czuje w związku z innym prawem
miejscowym i inna osoba, która te akty wydaje.
Ad b+c) Obywatel odczuwa skutki gdy przez te zmiany kształtowana jest
jego sytuacja prawna. Np., gdy adm. świadczy usługi dla obywatela.
Przemiany powinny zwiększyć liczbę i instrumentów prawnych ochrony
obywatela. Celem przemian nie jest bezpośrednie kształtowanie sytuacji
prawnej obywatela, a jedynie stworzenie takich prawnych i organ.
Przesłanek działania adm., w której zbiorowe i indywidualne potrzeby
obywateli będą mogły być lepiej zaspokojone niż do tej pory.
Następne podstawowe prawa i wolności zawiera konstytucja.
Każdy, kogo prawo interes zostało zagrożone ma prawo złożenia
skargi konstytucyjnej(art.79)
101art. Ustawa gminna
78 art. Ustawa powiatowa
90art. Ustawa wojewódzka
Według ww.art można zaskarżyć do sądu adm., jeśli narusza prawa i
wolności.
Podstawowym prawem obywatela jest domaganie się od organu, UE
administracji i instytucji unijnych, bezstronnego zgodnego z prawem
rozpatrzenia bez zbędnej zwłoki sprawy wniesionej do danego organu.
Prawu temu towarzyszy obowiązek całej administracji unijnej, czyli
organów, instytucji i wszystkich pracujących w niej pracowników
właściwego zgodnego z prawem obywatela załatwienia sprawy. Jeżeli w
wyniku działań adm. wnoszący sprawę poniósł szkodę przysługuje mu
roszczenie o odszkodowanie.
We wrześniu 2001 powstał Europejski Kodeks Dobrej
Administracji.Parlament zleciłby stosować go we wszystkich
instytucjach organach unijnych. Parlament stwierdził również, że nie ma
żadnych przeszkód by stosować go wewnątrz każdego kraju. Kodeks może
być instrumentem ocen funkcjonariuszy adm.