Nauka adm. Jako przedmiot
1. Otoczenie środowiska w którym działa adm. I jej związki jakie
zachodzą między otoczeniem.
2. Struktury organów adm. i powiązania aparatu adm.
3. Kadry w adm: system rekrutacji, motywacji, szkolenia, awanse.
4. Funkcjonowanie aparatu administracyjnego.
5 Problematyka kontroli adm.
6 Sprawy techniki w administracji , zarządzanie przy pomocy techniki.
*Prof. Franciszek Longchamps wg. Niego nauka adm. należy do nauk
społecznych, zajmuje się adm. publiczną w jej szeroko rozumianym
otoczeniu.Ma charakter badawczy opiera na poglądzie i wyraża w
twierdzeniach sprawdzalnych i spostrzegawczych, w stosunku do
rzeczywistości administracyjnej, nie może ich natomiast wartościować.
Efektem takich badań jest obiektywny obraz rzeczywistości administracji.
*Związki nauka adm. z innymi naukami:
Najczęściej łączy się z prawem adm. i polityką administracyjną.
Przedmiotem zainteresowania nauki adm. są przepisy prawne, które są
podstawą struktur i metod działania, ale także podstawą praw i
obowiązków obywateli nakładczych w przepisach prawa
administracyjnego.(od Aśki coś ona tu pokręciła!).
Przedmiotem zainteresowania polityki adm. jest:
1. przewidywanie skutków działania adm. i wykorzystanie
możliwości działania w ramach prawa.
2. przygotowanie i wykorzystanie programów działania adm., weryfikacja
ich realizacji ocenie i wartościowanie metod pracy.
3. wysuwanie postulatów dotyczących zmian w całokształcie
funkcjonowania adm.
*Nauka adm. jest dziedziną interdyscyplinarną- stosuje wiele metod
badawczych: to pewien świadomy sposób postępowania dla osiągnięcia
określonego celu.
Jest wiele metod, bo nauka adm. nie ma swojej metody, stosuje się
metody:
1. historyczne np. pokazuje jak ustrój wpływa na kształt adm.
przez stulecia
2. porównawcze
3. badania ankietowe np. to metody socjologii
4. statystyczne