Badania ankietowe
- badania przeprowadzane na zasadzie wywiadu pisemnego, w którym istotną rolę
odgrywa ankieta.
- w celu możliwie szybkiego przebadania dużej zbiorowości ludzi
- nie potrzeba respondenta
- rola badającego w tej metodzie ogranicza się jedynie do opracowania ankiety i wyboru
osób, które zmierza przebadać.
- analizą ankiet przeważnie zajmuje się już inna osoba
- ankieta – charakter bezosobowy i anonimowy.
a) w bezpośrednich rozmowach można uwzględnić indywidualne różnice respondentów,
natomiast w badaniach ankietowych jest to nie możliwe
b) w każdej badanej grupie SA tacy ludzie, którzy z różnych przyczyn nie umieją dobrze
wypełnić ankiety. Im bardziej złożona ankieta tym tych ludzi będzie więcej.
c) w każdej ankiecie pojawiają się pytania, które mogą wywołać różne skojarzenia z
poszczególnych osób. Powoduje to rozbieżności w interpretowaniu odpowiedzi.
d) ankieta nie daje możliwości notowania co respondentowi mówi, jak gestykuluje, jaką
ma mimikę w chwili wypełniania ankiety. Skupia się tylko na zbieraniu danych o
charakterze ilościowym.
e) duży odsetek ankiet najczęściej pocztowych po prostu przepada.
Ze względu na sposób rozprowadzania ankiet wyróżnia się typy:
a) środowiskowe – rozprowadzane przez ankietera w wybranym środowisku np. wsia
pracowników
b) prasowe – załączone do gazet, czasopism osobno lub na ich łamach
c) pocztowe – respondent rozsyła ankiety na dane adresy poszczególnych osób
wybranych do badania.
* Ankieta dobrze i poprawnie przygotowana budzi zaufanie i prowadzi do jej wypełnienia.