To tylko jedna z 17 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Warstwa aplikacji Architektura aplikacji sieciowych Architektura klient-serwer Architektura aplikacji sieciowych Architektura P2P Cechy aplikacji sieciowych • Skalowalnośd • Anonimowośd • Samoorganizacja sieci • Odpornośd na awarie • Koszty • NAT i zapory sieciowe Komunikacja procesów Komunikacja procesów dwóch różnych systemów koocowych polega na wymianie komunikatów za pośrednictwem sieci komputerowej. Proces nadawczy tworzy komunikaty i umieszcza je w sieci. Proces odbiorczy otrzymuje te komunikaty i ewentualnie odpowiada, odsyłając własne komunikaty. Procesy klienta i serwera Biorąc pod uwagę sesję komunikacyjną pomiędzy parą procesów proces inicjujący połączenie (łączący się na początku sesji z drugim procesem) jest określany mianem klienta . Z kolei proces oczekujący na połączenie w celu rozpoczęcia sesji jest nazywany serwerem . Interfejs łączący proces i sied komputerową Usługi transportowe dostępne aplikacjom • Niezawodny transfer danych • Przepustowośd • Czas • Bezpieczeostwo Usługi transportowe dostępne w Internecie Usługi protokołu TCP Usługi protokołu UDP Zastosowanie Utrata danych Przepustowośd Zależnośd od czasu Transfer plików Nie może dojśd do utraty danych Użycie aktualnie dostępnej przepustowości Nie Poczta elektroniczna Nie może dojśd do utraty danych Użycie aktualnie dostępnej przepustowości Nie Strony WWW Nie może dojśd do utraty danych Użycie aktualnie dostępnej przepustowości Nie Telefonia internetowa wideokonferencje Utrata danych jest dopuszczalna Audio-od kilku kb/s do 1Mb/s Wideo-od 10kb/s do 5Mb/s Tak-kilkaset milisekund Strumieniowa transmisja danych a-v Utrata danych jest dopuszczalna Audio-od kilku kb/s do 1Mb/s Wideo-od 10kb/s do 5Mb/s Tak-kilka sekund Gry interaktywne Utrata danych jest dopuszczalna Od kilku kb/s do 10 kb/s Tak-kilkaset milisekund Przesyłanie wiadomości błyskawicznych Nie może dojśd do utraty danych Użycie aktualnie dostępnej przepustowości Tak i nie Zabezpieczenie protokołu TCP Ani TCP, ani UDP nie obsługują szyfrowania danych. Dane przekazywane do gniazda przez proces nadawczy biegną do procesu odbiorczego w swojej pierwotnej postaci. Dlatego opracowano rozszerzenie protokołu TCP – warstwę SSL. SSL nie jest trzecim internetowym protokołem transportowym z poziomu protokołów TCP i UDP, a jedynie rozszerzeniem tego pierwszego. Protokoły warstwy aplikacji
(…)
… elektroniczna
SMTP (RFC 5321)
TCP
Zdalny dostęp
terminalowy
Telnet (RFC 854)
TCP
Technologia WWW
HTTP (RFC 2616)
TCP
Transfer plików
FTP (RFC 959)
TCP
Strumieniowa
transmisja danych
multimedialnych
HTTP (np. Youtube), RTP
UDP lub TCP
Telefonia internetowa
SIP, RTP, lub protokół
zastrzeżony jak np. Skype
Zazwyczaj UDP
Protokoły warstwy aplikacji
- Typy wymienianych komunikatów (np. komunikaty żądao i odpowiedzi
na nie;
- Składnia różnego typu komunikatów (pola komunikatu i sposób ich
opisu);
- Semantyka pól, czyli znaczenie zwartych w nich informacji;
- Zasady określające kiedy i w jaki sposób proces wysyła komunikaty i
odpowiada na nie.
Protokół HTTP
Połączenia nietrwałe
1. Klient HTTP inicjuje połączenie TCP z serwerem www.uczelnia.edu za pomocą
portu 80, który jest domzślnie używany przez protokół HTTP. Port ten jest
powiązany z połączeniem TCP i posłuży jako gniazdo po stronie klienta oraz
serwera;
2. Klient HTTP wysyła komunikat żądania HTTP do serwera za pośrednictwem
swojego gniazda. Komunikat żądania zawiera ścieżkę /index.html.
3. Proces serwera HTTP odbiera komunikat żądania przy użyciu swojego gniazda
powiązanego z połączeniem, a następnie z pamięci pobiera obiekt index.html,
kapsułkuje wgo w komunikacie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)