Warstwa aplikacji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Warstwa aplikacji - strona 1 Warstwa aplikacji - strona 2 Warstwa aplikacji - strona 3

Fragment notatki:


Warstwa aplikacji  Architektura aplikacji sieciowych  Architektura klient-serwer  Architektura aplikacji sieciowych  Architektura P2P  Cechy aplikacji sieciowych  • Skalowalnośd  • Anonimowośd  • Samoorganizacja sieci  • Odpornośd na awarie  • Koszty  • NAT i zapory sieciowe  Komunikacja procesów  Komunikacja procesów dwóch różnych systemów koocowych polega na  wymianie  komunikatów  za pośrednictwem sieci komputerowej. Proces  nadawczy tworzy komunikaty i umieszcza je w sieci. Proces odbiorczy  otrzymuje te komunikaty i ewentualnie odpowiada, odsyłając własne  komunikaty.  Procesy klienta i serwera  Biorąc pod uwagę sesję komunikacyjną pomiędzy parą procesów  proces  inicjujący połączenie (łączący się na początku sesji z drugim procesem) jest  określany mianem  klienta . Z kolei proces oczekujący na połączenie w celu  rozpoczęcia sesji jest nazywany  serwerem .  Interfejs łączący proces i sied  komputerową  Usługi transportowe dostępne  aplikacjom  • Niezawodny transfer danych  • Przepustowośd  • Czas  • Bezpieczeostwo  Usługi transportowe dostępne w  Internecie  Usługi protokołu TCP  Usługi protokołu UDP  Zastosowanie  Utrata danych  Przepustowośd  Zależnośd od czasu  Transfer plików  Nie może dojśd do  utraty danych  Użycie aktualnie dostępnej  przepustowości  Nie  Poczta elektroniczna  Nie może dojśd do  utraty danych  Użycie aktualnie dostępnej  przepustowości  Nie  Strony WWW  Nie może dojśd do  utraty danych  Użycie aktualnie dostępnej  przepustowości  Nie  Telefonia internetowa  wideokonferencje  Utrata danych jest  dopuszczalna  Audio-od kilku kb/s do 1Mb/s  Wideo-od  10kb/s do 5Mb/s  Tak-kilkaset milisekund  Strumieniowa  transmisja danych a-v  Utrata danych jest  dopuszczalna  Audio-od kilku kb/s do 1Mb/s  Wideo-od  10kb/s do 5Mb/s  Tak-kilka sekund  Gry interaktywne  Utrata danych jest  dopuszczalna  Od kilku kb/s do 10 kb/s  Tak-kilkaset milisekund  Przesyłanie  wiadomości  błyskawicznych  Nie może dojśd do  utraty danych  Użycie aktualnie dostępnej  przepustowości  Tak i nie  Zabezpieczenie protokołu TCP  Ani TCP, ani UDP nie obsługują szyfrowania danych. Dane  przekazywane do gniazda przez proces nadawczy biegną do  procesu odbiorczego w swojej pierwotnej postaci.  Dlatego opracowano rozszerzenie protokołu  TCP – warstwę  SSL.    SSL nie jest trzecim internetowym protokołem  transportowym z poziomu protokołów TCP i UDP, a jedynie  rozszerzeniem  tego pierwszego.  Protokoły warstwy aplikacji 

(…)

… elektroniczna
SMTP (RFC 5321)
TCP
Zdalny dostęp
terminalowy
Telnet (RFC 854)
TCP
Technologia WWW
HTTP (RFC 2616)
TCP
Transfer plików
FTP (RFC 959)
TCP
Strumieniowa
transmisja danych
multimedialnych
HTTP (np. Youtube), RTP
UDP lub TCP
Telefonia internetowa
SIP, RTP, lub protokół
zastrzeżony jak np. Skype
Zazwyczaj UDP
Protokoły warstwy aplikacji
- Typy wymienianych komunikatów (np. komunikaty żądao i odpowiedzi
na nie;
- Składnia różnego typu komunikatów (pola komunikatu i sposób ich
opisu);
- Semantyka pól, czyli znaczenie zwartych w nich informacji;
- Zasady określające kiedy i w jaki sposób proces wysyła komunikaty i
odpowiada na nie.
Protokół HTTP
Połączenia nietrwałe
1. Klient HTTP inicjuje połączenie TCP z serwerem www.uczelnia.edu za pomocą
portu 80, który jest domzślnie używany przez protokół HTTP. Port ten jest
powiązany z połączeniem TCP i posłuży jako gniazdo po stronie klienta oraz
serwera;
2. Klient HTTP wysyła komunikat żądania HTTP do serwera za pośrednictwem
swojego gniazda. Komunikat żądania zawiera ścieżkę /index.html.
3. Proces serwera HTTP odbiera komunikat żądania przy użyciu swojego gniazda
powiązanego z połączeniem, a następnie z pamięci pobiera obiekt index.html,
kapsułkuje wgo w komunikacie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz