W jaki sposób człowiek nabywa kulturę

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1008
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
W jaki sposób człowiek nabywa kulturę - strona 1 W jaki sposób człowiek nabywa kulturę - strona 2 W jaki sposób człowiek nabywa kulturę - strona 3

Fragment notatki:

W jaki sposób człowiek nabywa kulturę? „8” Tworzenie kultury to cechy specyficznie ludzkie. To odróżnia człowieka w sensie gatunkowym i jednostkowym od innych stworzeń.
Ten proces trwa od początku antropogenezy, ale też od początku życia każdej jednostki. Te dwie płaszczyzny się uzupełniają chociaż mówią o innych procesach.
- ok. 5 mln lat temu pojawił się gatunek naczelny
- 3 mil lat temu pojawił się w wyniku ewolucji „człowiek zręczny”- pojawiają się pierwsze zachowania kulturowe, pierwsze elementy kultury: pierwsze wytworzone narzędzia i jakieś dźwięki. Co prawda zwierzęta też się uczą wytwarzać narzędzia, ale ludzie potrafią je sam wymyślić. I oczywiście odróżnia nas mowa.
- 2 mln lat temu- człowiek wyprostowany- pojawia się ogień. Jest on ważny, bo dzięki niemu: * człowiek jest niezależny od natury pojawiają się pewne
* inne formy pożywienia zachowania * większe terytorium powtarzalne
Pojawia się siedzenie przy ogniu i opowieść - dzielenie się z innymi swoimi doświadczeniami.
- 250 tys. lat temu pojawia się homo sapiens
Typowo ludzkie formy przystosowania:
duża objętość mózgu
gotowość mózgu do uczenia się zdolność poruszania się dwunożnego- uwolnienie rąk od czynności motorycznej związanej z przemieszczaniem
brak owłosienia na ciele- łatwiej regulować zmiany temperatury (przy wysokich temperaturach)
zmiany budowy krtani
rozwój myślenia przyczynowo- skutkowego ( w codziennym życiu przy nauce czegokolwiek musimy myśleć przyczynowo- skutkowo)
powstanie więzi opartych na kooperacji- im liczniejsza grupa, tym potencjalnie bardziej bujny rozwój kultury. Łatwiej było przetrwać czysto fizycznie. Na poziomie czysto biologicznym. U zwierząt można zaobserwować coś podobnego.
Świadomość jako sposób przystosowania człowieka. Nie udało się zdefiniować co to jest „świadomość”- myślenie o sobie w kontekście świata- samoświadomość. Bez tej samoświadomości nie można się uczyć. Nie można korygować swoich błędów. Pewnie świadomość powstała już wcześniej, ale u ludzi zyskała nowy wymiar.
W wyniku tych wszystkich cech/zjawisk powstał człowiek tworzący kulturę. Ale można też powiedzieć, że kultura jest też sposobem przystosowania, bo w kulturze są zapisane pewne wzory zachowań umożliwiające przetrwanie.
Kultura: „1” środek przystosowawczy
zaspokajanie potrzeb
zaspokajanie ludzkich popędów
może być efektem zabawy- zabawa może wpływać na kierunek rozwoju kultury
jest pewnym efektem naśladowania- wzorów innej kultury (obcej) uczymy się poprzez naśladowanie


(…)

…). Kiedyś kultura dzieliła- my vs. oni. Teraz kultura przestaje być tym, co dzieli i staje się tym, co jednoczy. Etnocentryzm „16” i relatywizm kulturowy „17”
Etnocentryzm to nastawienie względem przedstawicieli innych kultur i samych kultur. Podkreślana jest wyższość własnej kultury nad innymi, np. europocentryzm.
Dzisiaj etnocentryzm w każdym wydaniu jest niepoprawny politycznie…
… autodefinicji
Nie można z tożsamości społecznej zrobić indywidualnych. Skąd się bierze- jest oparta na codziennych, teraźniejszych działaniach. Oprócz norm i wzorów, które obowiązują, są jeszcze plany na przyszłość.
kulturowa- pewna odmiana/typ tożsamości społecznej. To wynika z pewnego rozumienia kultury, która nie może być tworzona przez jednostkę.
Względnie trwała identyfikacja pewnej grupy ludzi…
….
Cechy kultury masowej:
- standaryzacja przekazu
- standaryzacja treści ( odbiorca jest różnorodny a przekaz musi trafić do wszystkich)
- ogromna liczb odbiorców
- brak autonomii kulturowej- po standaryzacji nie ma miejsca na przekaz, który podnosi sprawy ważne dla konkretnej tożsamości kulturowej (dla konkretnej grupy).
- widowiskowość- co dla kogo jest ciekawe a co nudne jest wyznaczane przez popyt…
… się idole sztucznie wykreowani.
- popularność- jako dostęp do pewnych dóbr. Doszło do demokratyzacji kultury wyższej. Jest obniżenie lotów tej kultury, ale szersze grono odbiorców może z niej skorzystać.
- pełni funkcje dydaktyczne/edukacyjne. Poziom wiedzy obywateli dzięki temu się podniósł.
- wypełniła swoista lukę po kulturze ludowej
- wspiera integrację społeczną- każdy ma dostęp do tego samego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz