Tworzenie prawa - wykłady

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1022
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Tworzenie prawa - wykłady - strona 1

Fragment notatki:

Ma 14 stron. Można w niej znaleźć takie zagadnienia jak: źródła prawa powszechnie obowiązującego, postępowanie ustawodawcze.

ZASADY TWORZENIA PRAWA
Wykład I z 05.1102006 r.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego
KONSTYTUCJA RP w sposób kompleksowy uregulowała źródła prawa - Rozdział III (próba usystematyzowania tej kwestii).
ŹRÓDŁO PRAWA to dokument urzędowy, zawierający reguły obowiązującego i wymagalnego zachowania ludzi i ich zrzeszeń, a także kompetencje instytucji publicznych, zwłaszcza organów państwa. Źródła prawa tak uregulowane zawarte zostały w Konstytucji RP.
Te regulacje muszą cechować się abstrakcyjnością i generalnością. Generalność oznacza, że regulacje te odnoszą się do nieokreślonej z góry ilości podmiotów, a abstrakcyjność oznacza, że odnoszą się do nieokreślonych z góry przypadków. Te reguły (normy) zapisane są w przepisach.
Cechy polskiego systemu źródeł prawa (co wchodzi w skład tego systemu):
Prawo w Polsce jest wyłącznie prawem stanowionym (ustanawianym przez odpowiedni organ państwa) w opozycji do prawa sankcjonowanego (czyli zwyczaju).
Elementy systemu źródeł prawa w RP
Porozumienia zawarte przez RP z innymi państwami, czyli umowy międzynarodowe (stają się one źródłami prawa po ich podpisaniu, lub z chwilą ratyfikacji).
Przepisy prawa ustanawianego przez organizacje międzynarodowe, które również stają się częścią polskiego systemu źródeł prawa.
Ogólne zasady prawa, ale także i zwyczaje międzynarodowe, będące źródłami prawa międzynarodowego (zasady ponadczasowe, obowiązujące bez względu na to, czy one sięw jakiejś umowie znalazły, czy nie). Podstawą jest art. 9 Konstytucji RP.
Układy zbiorowe pracy - reguły umowne, ustanawiane między organizacjami pracodawcówi pracowników.
Źródło prawa stojące na najwyższym miejscu w RP, które zarazem określa system źródeł prawa to:
KONSTYTUCJA RP - jest to akt normatywny, odnoszący się do fundamentalnych zagadnień danej państwowości. Obejmuje:
charakter tej państwowości,
określenie ustroju państwa,
określenie organów państwowych i ich funkcjonowanie,
węzłowe zagadnienia dotyczące sytuacji prawnej obywatela.
Rozdział II Konstytucji RP „Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela” powinien znaleźć cięw każdej konstytucji. W Konstytucji wszystko zależy od ustawodawcy. Powinny się w niej znaleźć kwestie fundamentalne. Uregulowanie jednak zbyt wielu kwestii powoduje, że staje się ona mało przejrzysta.
Argumenty decydujące o tym, że konstytucja jest aktem o najwyższej mocy prawnej:
Zasada konstytucjonalizmu (zawarta w art. 8) mówi o tym, że konstytucja jest najwyższym prawem w RP i jej przepisy należy stosować bezpośrednio (zwykle nie da się tych postanowień stosować bezpośrednio, wówczas należy sięgnąć do innych ustaw).


(…)

… - może tego dokonać Sejm. Większością 2/3 głosów uchwala ustawę zmieniającą konstytucję, uchwałę tę zatwierdza Senat uchwałą zatwierdzającą - większością bezwzględną. Można także w sprawie zmiany konstytucji przeprowadzić referendum. Ten utrudniony tryb zmiany bądź uchwalenia nowej konstytucji świadczy o tym, że jest to akt o najwyższej mocy prawnej. Jeszcze trudniejszy tryb występuje przy transferze (przekazaniu…
… (art. 17 ust 1- W drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.
Jest delegacja - „można tworzyć”, co nie oznacza konieczności wydania takiej decyzji.
Ustawy konkretyzujące przepisy konstytucyjne. Ustawy mogą ukazywać…
… ta powoduje związanie Sejmu wnioskiem, nie może on pozostawić takiego wniosku bez rozpatrzenia i musi się nim zająć.
Podmioty uprawnione do dokonania inicjatywy ustawodawczej to:
Posłowie w liczbie co najmniej 15 osób lub komisja sejmowa. 15 posłów to liczba potrzebna do utworzenia klubu parlamentarnego, koło to co najmniej 3 osoby.
Kolejny podmiot posiadający inicjatywę ustawodawczą to Senat (klub senacki 7…
… państwa.
Komisje sejmowe składają projekty najdokładniej przygotowane. Wnoszą je osoby zajmujące się w większości daną dziedziną.
Postępowanie z projektem ustawy w Sejmie
Jest to główny etap postępowania legislacyjnego.
Art. 119. 1. Sejm rozpatruje projekt ustawy w trzech czytaniach.
2. Prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy w czasie rozpatrywania go przez Sejm przysługuje wnioskodawcy projektu…
… może:
przyjąć ustawę w brzmieniu zaproponowanym przez Sejm,
przyjąć ustawę z jednoczesnym wniesieniem poprawek,
odrzucić ustawę w całości,
nie zająć stanowiska, co jest równoznaczne z przyjęciem ustawy w wersji zaproponowanej przez Sejm.
Praca w Senacie
Marszałek Senatu kieruje tekst ustawy uchwalonej przez Sejm do właściwej komisji senackiej, która w terminie 2-tygodniowym (w przypadku trybu pilnego 1…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz