Transformacja mediów polskich

Nasza ocena:

5
Pobrań: 161
Wyświetleń: 980
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Transformacja mediów polskich - strona 1

Fragment notatki:

Transformacja mediów polskich Obecnie obserwujemy wizualizację polskiej prasy, która jest przejawem transformacji mediów polskich. Obecnie mamy do czynienia z wizualizacją prasy polskiej - coraz większe „obrazkowanie” prasy drukowanej i mediów w ogóle (media audio-wizualne). Prasa drukowana staje się coraz bardziej wizualna. Oznacza to, że wszelkiego rodzaju formy obrazowe coraz częściej towarzyszą tekstowi, a nawet go zastępują (np. prognoza pogody - dziś raczej nie ma formy opisowej), bardzo często postać graficzną mają procesy giełdowe, kursy walut, informacje zdjęciowe. Operuje się wielkościami czcionek, typem czcionki, czasem jej kolorem. Potwierdzeniem wizualizacji jest wydawanie przez polską prasę kolorowych dodatków. Coraz więcej jest zdjęć.
Do prasy powracają rysunki i karykatury (nawet na okładki). Często stałym rubrykom, artykułom działów przypisana jest stała grafika (ułatwia znalezienie szukanego tekstu). Pojawia się tendencja do umieszczania wiadomości zdjęciowych bez podpisu. Dowodem wizualizacji jest wprowadzanie koloru. Wizualizacja jest dowodem dążenia do uporządkowania i usystematyzowania informacji. Wszystko po to aby czytelnik mając 15-20 minut na przeczytanie dziennika mógł znaleźć wszystko co go interesuje. Krótki czas na lekturę objawia się także wydłużaniem tytułów i leadów. Istnieje silna tendencja do skracania tekstów.
Następstwem procesu transformacji polskiej prasy jest zmniejszające się czytelnictwo prasy codziennej. Wedle danych za rok 2000 wynika, że tylko 59 % dorosłych Polaków (15-75 lat) deklaruje czytanie przynajmniej jednego dziennika raz w tygodniu (Francja - 74 %, Niemcy - 79 %, Dania - 95 %, Czechy - 84 %, Węgry - 73 %)
Do czytania ostatniego wydania przyznaje się 30 % dorosłych Polaków (a np. w Norwegii - jest to 85 %).
Nakłady dzienne wybranych dzienników:
Gazeta Wyborcza” - 457 tysięcy egz.
„Super Ekspress” - 377 tysięcy egz.
„Rzeczpospolita” - 205 tysięcy egz.
„Gazeta Pomorska” (Bydgoszcz) - 104 tysiące egz.
„Dziennik Zachodni” (Katowice) - 100 tysięcy egz.
„Dziennik Sportowy” - 96 tysięcy egz. „ Puls Biznesu - 13 tysięcy egz. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz