Teoria wyboru konsumenta cz 3

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoria wyboru konsumenta cz 3 - strona 1 Teoria wyboru konsumenta cz 3 - strona 2

Fragment notatki:

Maksymalizacja użyteczności a wybór konsumenta
Mapa obojętności ukazuje gusty konsumenta. Konsument spośród dostępnych koszyków wybiera ten, który daje mu maksymalna użyteczność.
Aby ustalić, który punkt na tej linii ( na rysunku) maksymalizuje użyteczność, musimy się odwołać do gustów konsumenta.(np. Żarłok zdecyduje się na inny punkt niż kinoman, wybierając więcej posiłków, a mniej filmów).
Konsument wybierze punkt D, gdyż punkt ten zapewnia maksymalna użyteczność, a wiec przesuniecie w lewo od C lub w prawo od A zwiększa użyteczność.
Dostosowanie do zmian dochodu
Przy wyższym dochodzie student może kupić większą ilość jednego dobra lub obu dóbr. W związku z tym linia budżetowa przesuwa się w gorę = wybierze konsument punkt w którym nowa linia budżetowa jest styczna do najwyższej osiągalnej krzywej obojętności. Ale to też zależy od gustów konsumenta.
Tak wiec wzrost dochodu o 60 %powoduje zwiększenie popytu na seanse filmowe o 100%, co potwierdza, ze kino jest dobrem luksusowym o elastyczności dochodowej większej od jedności. Wzrost dochodu o 60% powoduje zwiększenie popytu na posiłki 33% ( żywność jest dobrem normalnym - elastyczność dochodowa wyższa od zera).
Ścieżka wzrostu dochodu pokazuje, jak pod wpływem wzrostu dochodu konsumenta zmienia się wybierany przez niego koszyk dóbr.
Zmiany cen i linia budżetowa
Podwyżka ceny zubaża konsumenta, ograniczając jego możliwości nabywcze przy danym dochodzie pieniężnym. Stopa życiowa konsumenta obniża się.
Efektem substytucyjnym zmiany cen nazywamy dostosowanie popytu do samej zmiany relacji cen.
Efekt substytucyjny wzrostu ceny posiłków zmniejsza jednoznacznie wielkość zapotrzebowania na nie. Podwyżka relatywnej ceny posiłków zachęca konsumenta do częstszego chodzenia do kina, które teraz jest tańsze.
Efektem dochodowym jest dostosowanie popytu do zmiany realnego dochodu. Jeżeli oba dobra są dobrami zwykłymi (normalnymi), to zmniejszenie realnego dochodu spowoduje spadek zapotrzebowania na obydwa dobra.
Dobra niższego rzędu
Efekt dochodowy może zadziałać w przeciwnym kierunku, gdy rozważane dobro jest dobrem niższego rzędu =spadek realnego dochodu powoduje zwiększenie popytu.
Takie dobra niższego rzędu są nazywane dobrami Giffena ( twierdził, ze wzrost ceny chleba zwiększa popyt na chleb, zgłaszany przez ludzi ubogich). Nie każde dobro niższego rzędu jest dobrem Giffena. W praktyce rzadko spotyka się dobra tak niskiego rzędu, by efekt dochodowy mógł przeważyć nad efektem substytucyjnym.
Empirycznie przyjmuje się obecnie, ze dla dóbr niższego rzędu efekt substytucyjny przeważa nad efektem dochodowym i popyt maleje wraz ze wzrostem ceny.


(…)

… konsument kupuje11 jednostek dobra, a drugi - 13 jednostek. Łączny popyt rynkowy przy cenie 5 wynosi 24 jednostki).
Dobra komplementarne i dobra substytucyjne
Konsumenci odwrócą się od dóbr konsumowanych łącznie z dobrem, którego cena wzrosła. (np. Rośnie cena fajek. Co się stanie z popytem na tytoń fajkowy? W miarę spadku popytu na fajki będzie się zmniejszał również popyt na tytoń fajkowy.)
Ilekroć mamy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz