To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TEORIA WYBORU KONSUMENTA
Zasady wyboru konsumenta
Model składa się z czterech elementów charakteryzujących konsumenta i jego otoczenie rynkowe. Są
to:
-dochód konsumenta
-ceny poszczególnych dóbr
-gusty konsumenta
-założenie behawioralne, zgodnie, z którym konsumenci starają się w maksymalnym stopniu
zaspokoić swoje potrzeby. Konsument wybiera koszyk dóbr dający mu największą
satysfakcję.
Dochód konsumenta + ceny poszczególnych dóbr = ograniczenie budżetowe konsumenta
Ograniczenia budżetowe opisują różne koszyki (kombinacje ilościowe) dóbr dostępne dla
konsumenta. To, jakie kombinacje są dostępne dla konsumenta, zależy od:
-wysokości jego dochodu
-cen poszczególnych dóbr
Np. Student, który swój tygodniowy budżet - 50 ,może wydać na posiłki albo na kino. Jeden obiad
kosztuje 5, a jeden bilet do kina 10. Jakie kombinacje posiłków i filmów może zafundować sobie
student? Nie chodząc w ogóle do kina może zjeść 10 posiłków, a nie jedząc posiłków, może kupić 5
biletów do kina = wiele innych kombinacji. Wszystkie dostępne kombinacje nazywamy
ograniczeniami budżetowym.
Ograniczenie budżetowe wskazuje maksymalna ilość jednego dobra, którą możemy kupić przy
określonej nabywanej ilości drugiego dobra.
Substytucyjność między posiłkami i filmami: można zjeść więcej posiłków, ale kosztem mniejszej
liczby filmów. Z uwagi na te substytucyjność student musi wybierać miedzy posiłkami a filmami.
Linia budżetowa
Ograniczenia budżetowe - linia budżetowa - ilustruje maksymalne kombinacje liczby posiłków i
filmów.
Nachylenia linii budżetowej zależy jedynie od stosunku cen obu dóbr (np.aby kupić jeszcze jeden bilet
do kina musimy zrezygnować z dwóch posiłków, bo bilet do kina kosztuje dwa razy więcej niż posiłek)
Nachylenie linii budżetowej = -Ph : Pv,
Gdzie:
Ph - cena dobra, którego ilość mierzymy na osi poziomej
Pv - cena dobra, którego ilość mierzymy na osi pionowej
(np. Cena posiłku Ph wynosi 5,a cena biletu do kina Pv - 10. Nachylenia linii budżetowej wynosi -1/2,
a znak minus wskazuje na odwrotna zależność (substytucyjność). Musimy zrezygnować z pewnej
ilości dobra, jeżeli chcemy mieć więcej drugiego)
Gusty
1.Założmy, iż konsument potrafi uszeregować różne koszyki (kombinacje) dóbr według poziomu
satysfakcji, czyli użyteczności, którą one przynoszą.
2.zakładamy, ze konsument woli mieć więcej, a nie mniej.
(…)
… ceny.
Rynkowa krzywa popytu jest poziomą sumą indywidualnych krzywych popytu.(np. przy cenie 5
pierwszy konsument kupuje11 jednostek dobra, a drugi - 13 jednostek. Łączny popyt rynkowy przy
cenie 5 wynosi 24 jednostki).
Dobra komplementarne i dobra substytucyjne
Konsumenci odwrócą się od dóbr konsumowanych łącznie z dobrem, którego cena wzrosła. (np.
Rośnie cena fajek. Co się stanie z popytem na tytoń…
… cen nazywamy dostosowanie popytu do same j zmiany relacji cen.
Efekt substytucyjny wzrostu ceny posiłków zmniejsza jednoznacznie wielkość zapotrzebowania na nie.
Podwyżka relatywnej ceny posiłków zachęca konsumenta do częstszego chodzenia do kina, które
teraz jest tańsze.
Efektem dochodowym jest dostosowanie popytu do zmiany realnego dochodu. Jeżeli oba dobra są
dobrami zwykłymi (normalnymi…
… dobro niższego rzędu jest dobrem
Giffena. W praktyce rzadko spotyka si ę dobra tak niskiego rzędu, by efekt dochodowy mógł przeważyć
nad efektem substytucyjnym.
Empirycznie przyjmuje się obecnie, ze dla dóbr niższego rzędu efekt substytucyjny przeważa nad
efektem dochodowym i popyt maleje wraz ze wzrostem ceny.
Mieszana elastyczność cenowa popytu
1.Mieszna elastyczność cenowa popytu jest ujemna.(np…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)