Teoria wyboru konsumenta cz 1

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1274
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teoria wyboru konsumenta cz 1 - strona 1 Teoria wyboru konsumenta cz 1 - strona 2

Fragment notatki:

TEORIA WYBORU KONSUMENTA Zasady wyboru konsumenta
Model składa się z czterech elementów charakteryzujących konsumenta i jego otoczenie rynkowe. Są to:
-dochód konsumenta
-ceny poszczególnych dóbr
-gusty konsumenta
-założenie behawioralne, zgodnie, z którym konsumenci starają się w maksymalnym stopniu zaspokoić swoje potrzeby. Konsument wybiera koszyk dóbr dający mu największą satysfakcję.
Dochód konsumenta + ceny poszczególnych dóbr = ograniczenie budżetowe konsumenta Ograniczenia budżetowe opisują różne koszyki (kombinacje ilościowe) dóbr dostępne dla konsumenta. To, jakie kombinacje są dostępne dla konsumenta, zależy od:
-wysokości jego dochodu
-cen poszczególnych dóbr Np. Student, który swój tygodniowy budżet - 50 ,może wydać na posiłki albo na kino. Jeden obiad kosztuje 5, a jeden bilet do kina 10. Jakie kombinacje posiłków i filmów może zafundować sobie student? Nie chodząc w ogóle do kina może zjeść 10 posiłków, a nie jedząc posiłków, może kupić 5 biletów do kina = wiele innych kombinacji. Wszystkie dostępne kombinacje nazywamy ograniczeniami budżetowym. Ograniczenie budżetowe wskazuje maksymalna ilość jednego dobra, którą możemy kupić przy określonej nabywanej ilości drugiego dobra.
Substytucyjność między posiłkami i filmami: można zjeść więcej posiłków, ale kosztem mniejszej liczby filmów. Z uwagi na te substytucyjność student musi wybierać miedzy posiłkami a filmami.
Linia budżetowa
Ograniczenia budżetowe - linia budżetowa - ilustruje maksymalne kombinacje liczby posiłków i filmów. Nachylenia linii budżetowej zależy jedynie od stosunku cen obu dóbr (np.aby kupić jeszcze jeden bilet do kina musimy zrezygnować z dwóch posiłków, bo bilet do kina kosztuje dwa razy więcej niż posiłek)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz