Szkoły Posokratejskie, Szkoły Hellenistyczne - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 679
Wyświetleń: 2975
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkoły Posokratejskie, Szkoły Hellenistyczne - wykład - strona 1 Szkoły Posokratejskie, Szkoły Hellenistyczne - wykład - strona 2 Szkoły Posokratejskie, Szkoły Hellenistyczne - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Dr Karol Kuźmicz, Filozofia, Szkoły Posokratejskie, Szkoły Hellenistyczne
Arystoteles - droga złota środka jako droga ku cnocie.
Arystoteles podzielił warunki dobrego rozwoju państwa na 3 kategorie:
1. Położenie geograficzne państwa (klimat umiarkowany - 4 pory roku, izolacja od wrogów - np. morze); Nie może być obszarowo i ludnościowo ani za duże ani za małe,
2. Czynniki ekonomiczne (ludzie średnio zamożni - klasa średnia powinna mieć własność prywatną, na koszt państwa powinny być organizowane - wyżywienie, imprezy, obrona; klasa średnia utrzymuje państwo najbliżej swojego ideału - jest szczęśliwa);
3. Grupa czynników edukacyjnych (cel władzy bez względu na ustrój - dobro i szczęście obywateli; trzeba ich wyedukować na dobrych obywateli - każdy powinien mieć równy sposób wykształcenia)
Szkoły posokratejskie - jak osiągnąć cnotę, albo jak osiągnąć szczęście - jak żyć?
Bo ich twórcy znali Sokratesa
a) cynicy
b) cyrenaiczycy
c) szkoła megarejska
d) szkoła elicko - erytrejska,
Ad. C - założyciel Euklides z Megary
- cnota utożsamiana jest z wiedzą,
- połączenie poglądów etycznych Sokratesa z poglądami eleatów,
- istnieje jedno/jednia - utożsamiane z bogiem, rozumem i cnotą
- cnotę można osiągnąć tylko przez rozwój intelektualny,
- człowiek mądry to człowiek dobry,
- wprowadzenie paradoksu - np. paradoks kłamcy - jeżeli kłamca mówi, że kłamie, to kłamie czy mówi prawdę?, paradoks łysiny, paradoks rogacza - jeśli nie zgubiłeś rogów, to to czego nie zgubiłeś posiadasz, czyli rogi posiadasz, paradoks golibrody - golę tych wszystkich którzy nie golą się sami, paradoks Elektry - zna swojego brata, ale jeśli zasłonić mu głowę, to go nie pozna.
Ad. D - założyciel - Fedon z Elidy
- wszechmoc rozumu w zakresie życia rozumnego,
- filozofia jest lekarstwem na wszystkie ludzkie problemy,
Ad. A - założyciel - Antystenes z Aten
- najsłynniejszy przedstawiciel - Diogenes z Synopy, Krates z Teb,
- od grec. Cynosarges - żyć pod psem/życie jak pies,
- element samowystarczalności do życia szczęśliwego
- obalali normy obyczajowe, jako wymyślone przez człowiek, które zniewalają dusze,
- cnoty nie da się nauczyć, ale można ją osiągnąć - pracując nad sobą może osiągnąć stan autarkii, wyzbycie się skrajnych emocji, kierowanie tylko rozumem,
- wszystko co umowne jest sprzeczne z cnotą, bo cnota jest wolna,
- brak przyzwoitości,
- brak poczucia wstydu,


(…)

… swobodę wypowiedzi,
- cenili prostotę życiową,
- cenili niezależność (także fizyczną),
- propagowali kosmopolityzm; człowiek częścią wszechświata,
- obdarzeni wewnętrzną siłą duchową,
- bogaty aby wstąpić do szkoły musiał rozdać majątek,
- postawa krytyczna wobec państwa, religii, instytucji społecznych i obyczajowych,
- wszystko co zgodne z naturą jest dobra,
- żywili się czym popadnie, pili wodę z rzek…
… hedonistycznego - pełnię szczęścia - brak trosk i przykrości człowiek osiągnie dopiero w chwili śmierci,
Szkoły okresu hellenistycznego
1. Epikureizm - założyciel - Epikur z Samos;
- umiarkowany hedonizm - największą przyjemnością jest brak przykrości,
- podział przyjemności na wyższe i niższe
- powinniśmy się cieszyć życiem takim jakie ono jest,
- cieszyć się życiem innych istot żywych,
- Epikurejski ogród…
…;
- natury nie można za śmierć obwiniać,
- materializm, - sensualizm - skrajne zmysłowe poznanie,
- logos Heraklita - świat powstał w wyniku pożaru wszechświata - ekpyrosis,
- życie zgodne z logosem, to życie zgodne z naturą, życie zgodne z naturą to życie szczęśliwe,
- zakładali autarkię - człowiek szczęśliwy - mędrzec,
- lansowali apatię,
- największym powodem cierpienia - strach i lęk; inne - rządze…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz