Szkolnictwo dla mas

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 763
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Szkolnictwo dla mas - strona 1 Szkolnictwo dla mas - strona 2

Fragment notatki:

Szkolnictwo dla mas: szkoły państwowe pierwszego stopnia. Rożnice międzi szkołami początkowymi a średnimi są dość łatwe do wyróżnienia: w szkołach początkowych nauczyciele są przeważnie nauczycielami danej klasy i prowadzą lekcje z jedną grupą dzieci przez większość dnia, podczas gdy w szkole średniej spotyka się głównie nauczycieli danego przedmiotu. Nauczyciele pracujący w szkołach mają różne wykształcenie - od ukończenia studiów dyplomowych, po podyplomowe kursy nauczycielskie. Założeniem było, że szkoły początkowe operują przeważnie całkowicie odmienną ideologią edukacji niż większość szkół średnich - jest to podejście ukierunkowane na dziecko, radykalne i postępowe. Jednak na chwilę obecną badacze doszli do wniosku, że różnica na innych formach oddziaływania. Brytyjska socjolog, Plowden, opisała w swoim raporcie, że postawa zarówno nauczycieli jak i nauczania w szkołach początkowych staje się coraz bardziej postępowe. Określony przez nią model nauczania skoncentrowanego na dziecku staje się coraz bardziej popularny i wykorzystywany w szkołach brytyjskich. Szkolnictwo dla mas: państwowe szkoły średnie. Z punktu widzenia uczniów, szkolnictwo średnie traktuje się na ogół jako doświadczenie stojące w kontraście ze szkołą początkową i z reguły ocenia się ją negatywnie. Cechy charakterystyczne planu zajęć, metod organizacyjnych czy układów przestrzennych świadczą o ideologii edukacji z grupy autorytarnej. Autorytarne ideologie edukacyjne nie są traktowane jako tymczasowe rozwiązania, których celem jest wprowadzenie lub przejście do jakiejś formy metod nieautorytarnych, są one kontrolą permanentną. W przeciwieństwie do sektora prywatnego, tolerancja różnorodności w metod alternatywnych w państwowych szkołach średnich wydaje się być znacznie niższa. Sytuacja nauczycieli szkół średnich zawiera w sobie pewne sprzeczności. Nawołuje się ich do zapewnienia równości szans, ale stosowane sprawiają, że środki i szanse życiowe są rozdzielone nierówno. Wzywa się do stymulowania u uczniów indywidualnego rozwoju, ale logika realizowanych modeli polega na przyzwyczajaniu do autorytarnej kontroli.
Dlatego też powstała idea, aby każde dziecko miało możliwość decydowania o swoim kształceniu. Jednak partie polityczne w W.Brytanii uważają, że wszystkie dzieci powinny dzielić te same doświadczenia edukacyjne. Sugarman zauważa, że wcielenie takiej zasady wymagałoby szeregu istotnych zmian w obecnym (1979...) brytyjskim obszarze oświatowym:
Niezależne szkoły zostałyby zlikwidowane przez wprowadzenie obowiązku uczęszczania do szkół utrzymywanych przez państwo.
Zostałyby zamknięte szkoły wyznaniowe, z których duża część jest obecnie opłacana przez państwo.


(…)

… chorego. Przeciwnicy szkoły, tacy jak Goodman, przedstawiają edukację formalną jako przesąd masowy. Zgodnie z nim, wyształcenie można zdobyć jedynie w takich instytucjach jak szkoły. W rzeczywistości dzisiejsze szkoły nastawiają większość młodych ludzi wrogo do idei wykształcenie.
Jaką w takim razie wizję szkoły mają jej przeciwnicy?
Szkoły nie powinny przygotowywać dzieci do życia w takim społeczeństwie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz