Systemy medialne-skandynawia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 616
Wyświetleń: 1911
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Systemy medialne-skandynawia - strona 1  Systemy medialne-skandynawia - strona 2  Systemy medialne-skandynawia - strona 3

Fragment notatki:

Systemy medialne 30.10.2012r.
Wspólne cechy państw skandynawskich:
-bliskie położenie geograficzne
-wykształcenie podobnej struktury ekonomicznej
-pokrewieństwa językowe
-wspólna religia (luteranizm)- etos pracy, etos kulturowy, odrzucenie katolicyzmu
-troska o dobro obywatela- wynika to z rządów socjaldemokratycznych, wysoka opieka zdrowotna, przenosiło się to na strefę medialną, propagowanie idei
-wykształcenie wielu instytucji służących wzajemnej współpracy (np. Rada Nordycka), sfera edukacji, polityki zagranicznej
SKANDYNAWIA- cechy ogólne narodowych systemów medialnych:
- wysoki poziom czytelnictwa prasy ( media stanowią czwartą władzę)
-stosunkowo wczesne pojawienie się prasy masowej ( gwarant dostarczania wielu pożytecznych informacji)
-stosunkowo niewysoki udział prasy sensacyjne w rynku gazet codziennych
-wysoka profesjonalizacja mediów masowych -relatywnie znaczna ingerencja państwa w sferę medialną ( mało intensywna, poszanowanie praw środków masowego przekazu, wolność mediów)
-zinstytucjonalizowany system samoregulacji mediów ( społeczna odpowiedzialność mediów [social responsibility] za zadania jakie biorą dobrowolnie na siebie , ponieważ sprawują czwartą władzę; sygnały zbyt dużej ingerencji mediów w różne sfery pochodzą od nich samych; dotyka to także mediów drukowanych)
-silne publiczne audiowizualne środki przekazu ( zachowanie niezależności narodowej i kulturowej Skandynawii, gwarant stabilizacji, finansowane ze środków publicznych, nie państwowych; najsilniejszy w Europie segment mediów publicznych, ale istnieją także komercyjne
-relatywnie wysoki poziom tzn. paralelizmu politycznego ( próby wywołania nacisku na formę przekazu, głównie w sferze publicznej, jednak nie jest to szkodliwe działanie, nadal są mediami misyjnymi)
- kapitałowo przeważają grupy miejscowe, nie dopuszczają na rynek innych wydawców
DANIA:
- Kopenhaga silne centrum mediów
- ogółem 31 dzienników ( w 1945r. -123)
* tylko 5 z nich to gazety ogólnokrajowe:
Morgenvisen Jyllands-Posten (Aarhus) -180 tys. egz.- p. poważna
Berligske Tidende ( Kopenhaga) -148 tys. egz.- p. poważna
Politiken ( Kopenhaga) - 140 tys. egz.- p. poważna
BT ( Kopenhaga - tabloid)- 130 tys. egz.
Extra Bladert ( Kopenhaga- tabloid) 128tys. egz.
- ponadto 236 gazet bezpłatnych ( duże zagrożenie dla dzienników płatnych)
- niemal cały rynek tygodników ilustrowanych kontrolują wydawnictwa: Egmont ( np. Kaczor Donald ;) )i Aller.
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz