Tożsamość- zespol cech, ktore znacząco odrożniają daną firmę od innych, a
zwlaszcza konkurencyjnych lub o podobnym obszarze dzialania.
W ramach tożsamości (corporate identity - el) można wyrożnić kilka narzędzi, ktore
tworzącą system oddzialywania na otoczenie. Są to:
-
postawa (corporate attitude), obejmująca filozofię i misję dzialania,
-
system zachowań (corporate behaviour),
-
system identyfikacji wizualnej (corporate design),
-
system komunikowania się z otoczeniem (corporate communication).
Wizerunek - jest to wyobrażenie jakie ma otoczenie o firmie
Na system identyfikacji firmy sklada się:
•
•
symbol firmowy,
znak firmowy - logotyp firmowy,
•
kolory firmowe,
•
symbole dekoracyjne,
•
•
typografie firmowe,
druki firmowe: papier firmowy, koperty firmowe, kartki do zapiskow, bilety
wizytowe (firmowe i dla pracownikow), dokumenty handlowe (zamowienie, oferta),
rachunki, faktury i inne druki firmowe,
•
stemple,
•
identyfikatory pracownikow,
•
materialy reklamowe (standaryzacji podlega ogolna koncepcja, np. miejsce
sloganu w polączeniu z symbolem firmowym),
•
materialy drukowane do cel6w PR,
•
środki transportu,
•
ubi6r pracownik6w,
•
wystr6j zewnętrzny i wewnętrzny budynk6w firmy,
•
wystr6j zewnętrzny i wewnętrzny punkt6w sprzedaży, architektura i wystr6j
wnętrz biurowych, informacja wizualna,
•
tablice informacyjne, zewnętrzne szyldy firmowe i wewnętrzne tabliczki informacyjne,
•
flagi firmowe, transparenty firmowe,
•
opakowania (koncepcja graficzna) jednostkowe i zbiorcze,
•
wystr6j stoisk firmowych.
Na tożsamośc firmy mają wplyw także pozawizualne czynniki, do kt6rych moż- na
zaliczyc:
•
kontakty osobiste - przy sprzedaży, negocjacjach, serwisie, rozmowach telefonicznych,
•
zaslyszane opinie o dzialalności firmy: terminowośc dostaw, solidnośc,
uczciwośc,
•
sukcesy i niepowodzenia: pozycja na gieldzie, strajki i inne sytuacje kryzy- sowe,
•
zachowanie i maniery personelu.
Goodwill - to og6l niematerialnych skladnik6w przedsiębiorstwa składających się na
jego wartość rynkową. Jest elementem wartości firmy, toteż ma istotny wpływ na
wycenę przedsiębiorstwa. Jest ona efektem istnienia wysokiego po- ziomu cech
jakościowych danego wyrobu oraz naturalnych i nabytych cech oznaczenia.
Ponadto często renoma jest rezultatem długotrwałej reklamy w środkach
masowego przekazu bądź efektem działań public relations.
W przypadku negatywnego
skutk6w
oddzialywania
czynnik6w
na wizerunek
przedsiębiorstwa może to doprowadzic to powstania zlej renomy przedsiębior- stwa
(badwill).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)