system Francji - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
system Francji - wykład - strona 1 system Francji - wykład - strona 2 system Francji - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Systemy , wykład 13, 14.01.2010r.
Francuski system wyborczy
System wyborczy - już w Konst Republiki są przymtoniki wyborcze jak powszechność równość i tajność głosowania. Jest zróźnicowanie co do trybu wyborów. W zależności od orgamu. Co do Zgromadzenia-bezpośrednie. Do prezydenta. Charakter pośredni w latach 1950 - wybieranie przez cały naród. Czynne prawo wyborcze jest zwykłe.
Osoby niewybieralne. Funkcje mediatora, teraz na podst reformy to ulega przekształceniu. Rola mediatora zastepiona Rzecznikiem Praw Obywatelskich. On nie może być wibierany do Izby Parlamentum nie może w wybrorach startować. \\Jest też zasada lokalnej niewybieralności i dotyczy ona mandatów przede wszystkim zgr. Parlamanetatrnego. Ktoś jest niewybieralny względnie w tym regionie, jednostce podziału amin. Gdzie pełni daną funkcję - np. Funkcja prefekta czy rektora wyższej uczelni w regionie. Dlaczego tak są traktowani rektorzy ? We Fr. Osoby pracujące w szkolnictwie wyższym są uznawane za funkcjonariuszy pańśtwa - moga byc przeniesieni z 1 miejsca do 2. Są pod ochroną jako funkcjonariusze państwowi. Są szefami jakiejś jednostki i nie mogą więc startować do wyborów parlamentarnych. Lokalnie wiążą się z wyłączeniem spod prawa wybieralności.
Bierne prawo jest zróżnicowane też co do organu wyboru. Do Zgromadzenia narodowego - (deputowani) przekroczenie 23 lat i są wybierani w oręgach 1-mandatopwych. To rzutuje na system polityczny fr. Ten sys. ma 2 tury. Decyzje wyborcze wymusza tworzenie się koalicji między 1 a 2 turą wyborów. Ci co nie weszli do 2 tury przekazują swoje głosy dla partii sojuszniczej i to później skutkuje wprowadzaniem do rżądu osobom czy powierzanie jakichś funkcji. W 2 turze biorą udział Ci kandydaci -wszyscy- którzy uzyskali min. 12,5% głosów. Uznaje się , że sys. fr. Do lat 80tych ukształtował podział poparcia na 2 wyraźne bloki. Do takiego ustruktyryzowania przyczniły się też wybory prezydenckie -elektorat kandydatów którzy odpadli - też 2 tury. 2 bloki - 1 to pratia socjalistyczna któa gł do lat 80tych miała kilkunastowe poparcie koumnistów, a po przełomie demokratycznym w Europie pojawiają się nowe partię - np. Siła Robotnicza. 2 blok to partie golistowski i centrowe które są od czasów powojennych zwłaszcza przy de Gaulle'u. One się cały czas tworzą, dzielą.Ich byt jest krótki i ich stabilność ich nazw jest niewielka.
To są wybory większościowe. Epizod porporcjonaly - w 1986r., dano szanse mało znannym partiom, nie mających szans wcześniej. To pozwoliło uzyskać wyraźny dykt Frontowi Narodowemu który przez to się wylansował. 2 grupa to Partia Zielonych - w koalicjach nie, ale w wybprach lokalnych i do Parlamentu ma solidny procent głosów.
Gdy prawica przy władzy - rezygnacja z proporcjonalności i raczej się do tego nie wróci.


(…)

… - to ważna reforma wprowadzona przez de Gaulle'a. System wyborczy proporcjonalny nie wymuszający koalicji i nie wspierający większych partii przyczynił się do upadku 4 Republiki.
Charakterystyka miejsca porezydenta w systemie polit V Republiki Fr
Art 5 Konst i kolejne regulują tą instytucje. Prezydent w tej regulacji jest wyeksponowany. Art 5 to ogólna definicja roli ustrojowej. Budzi on wątpliwości…
… tam czerwony guzik by w razie ataku prezydent mógł go od razu nacisnąć. To się wydaje śmieszne ale Francuzi lubią taką tatralność i faktycznie taki pan z nim chodzi. Artykuł 16 i nie tylko - prezydent ma samodzielną możliwość o wprowadzaniu stanu nadzwyczajnego, to ma swobodę co do tego jakie środki zastosuje. Swobodny ich dobór. Może tutaj wszystko. Jedyne ograniczenie - parlament się może zebrać i w razie…
… i mają aprobować tu ustawę konstytucyjną.
Sttruktura Parlamentu - nic nadzwyczajnego. Tylko Konstytucyjne ograniczenie liczby stały komisji ustawodawczy - do 6 w Zgromadzeniu jak i w Senacie. Funkcje kontrolne we FR sprawują delegacje i misjie. W obu izbach mogą powstać komisje śledcze - różnią się one tym od polskich, że u nas nie ma przeciwwskazań by postępowanie było przed komisją parlamentarną i prokuraturą…
… i jak nie było zadowolenia elektoratu to prezydent dymisjował premiera. 2 premier to już bliski zaufany współpracownik prezydenta. Taka prawidłowość się odnotowała. Przy Sarkozym jest lojalny, mało aktywny i ambitny kapral więc może do końca kadencji wytrwa.
Premier jako doradca prezydenta Republiki. Premier musi wydać czasem obligatoryjną opinię. Np przed rozwiązaniem Zgromadzenia. Ale ta opinia nie jest wiążąca…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz