Święty Augustyn - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 406
Wyświetleń: 1799
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Święty Augustyn - omówienie  - strona 1

Fragment notatki:


ś.Augustyn Augustynizm   to doktryna filozoficzno-religijna   Św. Augusta , a także wywodzące się z niej inne kierunki pochodne, takie jak: filozoficzne, materialne oraz kurozjonalne. Do XVI wieku była oficjalną filozofią   Kościoła katolickiego . System ten zakłada istnienie dramatycznego rozdarcia między Bogiem i człowiekiem , a więc między bytem duchowym i fizycznym. Rozdarcie to jest szczególnie widoczne wewnątrz człowieka, którego dusza jako byt wyższy dąży ku sprawom wiecznym, a ciało jako byt niższy dąży ku rzeczom materialnym, ku upadkowi. Założenia augustianizmu: zasadniczym zagadnieniem   filozofii   jest   Bóg uznanie wyższości łaski i ducha (doświadczenie wewnętrzne) nad naturą i materią (doświadczenie zewnętrzne) oświecenie boskiego pochodzenia jest drogą poznania praw rządzących światem Augustyn zakładał istnienie świata idei, który istnieje niezależnie od świata materialnego, jest wieczny, nieskończony i doskonały. Augustyn rozwinął jednak teorię hierarchii idei o ideę Boga . Dla niego podstawową i jedyną istniejącą z własnej mocy ideą był właśnie Bóg. SW. AUGUSTYN TEORIA POZNANIA: Celem czlowieka jest szczescie odnalezione dzieki filozofii - poznanie tylko boga i duszy. Nalezy poznac przezycia wewnetrzne i zjawiska, a nie rzeczy je powodujace. Jedyne co wiem to to ze mysle -- nalezy wejsc w siebie, tam jest prawda. Umysl najlepiej poznaje rzeczy wieczne (ogolne i niezmienne) - bez udzialu zmyslow. Swiat idalny jest zespolony z bogiem, aby go poznac bog udziela nam iluminacji (osiagamy prawde bez rozumowania)
METAFIZYKA TEOCENTRYCZNA: bog jest bytem, przyczyna bytu i jego przemian, jest najwyzszym przedmiotem (i przyczyna - iluminizm) poznania, najwyzszym dobrem (i jego przyczyna). Dazenie do boga lezy w naturze czlowieka. Dusza jest lepsza od ciala, bo znamu ja lepiej (jw), jest odrebna od ciala, nalezy dbac o dusze a nie o cialo. Nature ludzka stanowi aktywna wola, a nie bierny rozum. Idee znajduja sie w umysle bozym. HETERONOMICZNA ETYKA: teodycea: swiat jest cudem, przyzwyczajenie sprawia, ze tego nie zauwazamy. Zlo jest definiowane tylko negatywnie, ale i tak jest potrzebne, jest czescia boskiego planu. Zlo pochodzi jednak od czlowieka, a dobro od boga. Dobrzy sa ci ktorzy dostapili laski. Panstwo ziemskie vs panstwo boskie. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz