Strategie rozwoju i konkurencji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1022
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Strategie rozwoju i konkurencji - strona 1 Strategie rozwoju i konkurencji - strona 2 Strategie rozwoju i konkurencji - strona 3

Fragment notatki:


STRATEGIE ROZWOJU I KONKURENCJI PRZEDSIĘBIORSTW I. Ewolucja pojęcia strategii Plan strategiczny ucieleśnia strategię danej organizacji i rozwija się wokół niej. Planowanie strategiczne jest to proces opracowania tej strategii i w miarę potrzeby jej aktualizowania. 1. Strategia jako plan generalny Koncepcja strategii wywodzi się ze starożytności. Wyraz ten pochodzi z greckiego strategia, co oznacza sztukę dowodzenia. Skuteczni greccy dowódcy wojskowi musieli dowodzić armią, zdobywać i utrzymywać terytorium, bronić miasta przed inwazją, niszczyć nieprzyjaciół, itd. Każdy z tych celów wymagał innego wykorzystania zasobów. Strategię wojenną można, więc zdefiniować jako układ konkretnych działań podejmowanych wobec wroga.
Grecy wiedzieli, że strategia to coś więcej niż tylko prowadzenie bitew. Skuteczni wodzowie musieli ustalać odpowiednie linie zaopatrzenia, decydować, kiedy walczyć, a kiedy nie, kierować stosunkami występującymi między armią a obywatelami, politykami i dyplomatami. Tak, więc skuteczni dowódcy musieli nie tylko planować, ale także działać. Już zatem u starożytnych Greków koncepcja strategii obejmowała czynnik planowania i czynnik podejmowania decyzji, czyli działania . Łącznie te dwa czynniki stanowią podstawę „generalnego” planu strategicznego.
W latach dwudziestych firma Sears, Roebuck & Co. była olbrzymim domem sprzedaży wysyłkowej, której prezes, gen Robert E. Wood, rozumiał znaczenie strategii. Wood zauważył, że rosnąca popularność samochodów umożliwi coraz większej liczbie ich posiadaczy dojeżdżanie do miast. Rozumował, że ludność nie zmuszona do pozostawiana na wsi zrezygnuje z katalogów sprzedaży wysyłkowej na rzecz zakupów w sklepach detalicznych. Przytępiono, zatem do realizacji długookresowej strategii przekształcenia firmy z domu sprzedaży wysyłkowej w sieć sklepów handlu detalicznego. Według Wooda firma początkowo „popełniła wszystkie możliwe błędy”, ale jej starannie opracowane plany z czasem przyniosły ogromne sukcesy. Generał pisał: „Prowadzenie interesów pod jednym względem przypomina prowadzenie wojny. Jeżeli ogólna strategia jest poprawna, to można popełnić dowolnie wiele błędów taktycznych, a przedsięwzięcie i tak będzie skuteczne”.

(…)

…”, PWN, Warszawa-Kraków 1998
C.Davenport „Fortune” America's Most Admired Corporations, styczeń 1989, str.68-94
Ricky W.Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami”, PWN, Warszawa 2000
M.Porter „Competitive Strategy”, Free Press, New York 1980
G.R.Jones, J.E.Butler „Academy of management Review” Costs, Revenue and Business-Level Strategy, kwiecień 1998, str.202-213
The Wall Street Journal” Hispanic…
… od innych firm z prawo używania produktu lub metody produkcji. Do jednej z najbardziej podziwianych firm amerykańskich należy, Merck & Co. Inc. Jej sukces opiera się m.in. na dokonywanych od wielu lat przełomowych innowacjach i wprowadzaniu nowych produktów. Takie innowacje wypływają z kolei z silnego zaangażowania w prace badawczo-rozwojowe. W przypadku firm międzynarodowych ważne decyzje dotyczą miejsca…
… i Schendla etapy administrowania i kontroli strategicznej.1 II. Strategiczna konkurencja
Myślenie strategiczne uważane jest za niezbędny element skutecznego rozwoju
organizacji, gdyż wprowadza do niego planowość i racjonalność. Wzrost bez strategii przypomina grę hazardową o wysokim stopniu ryzyka i niepewności. Należy jednak pamiętać, że nie istnieje jedna, uniwersalna strategia, którą można zastosować…
…, zwłaszcza podchodzenia latynoskiego, a zatem w ofercie sklepów powinny się znaleźć meksykańskie napoje orzeźwiające, otręby do obtaczania meksykańskiej potrawy mięsnej tamale oraz tysiące innych produktów poszukiwanych przez różne narodowości reprezentowane w mieście. Strategia koncentracji na niszy rynkowej to strategia zakładająca koncentrację produktów lub usług w obszarze określonym jako lokalizacja…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz