z przedmiotu zarządzanie strategiczne.
Plik zawiera takie informacje, jak: zarządzanie strategiczne, zadanie planowania strategicznego, analiza typu SWOT, macierz BCG, analiza pięciu sił konkurencji.
Dodatkowo notatka opatrzona jest rysunkiem.
STRATEGIA PRZEDSIĘBIORSTWA
Rola planowania marketingowego w przedsiębiorstwie jest ogromna. Na podstawie planów strategicznych oraz marketingowych określa się strategię działania dla całej firmy oraz dla poszczególnych produktów.
W literaturze istnieje wiele prób zdefiniowania pojęcia „strategia”. Większość z nich różni się od siebie w niewielkim stopniu i niewiele też odbiega od klasycznego już określenia A.D. Chendlera, który jako jeden z pierwszych wprowadził ten termin do nauk ekonomicznych. Twierdzi on, że: „Strategia to proces określania długofalowych celów i zamierzeń organizacji oraz przyjęcia kierunków działania, a także alokacji zasobów koniecznych do zrealizowania tych celów”.
Strategię możemy również zdefiniować biorąc pod uwagę co najmniej dwa punkty widzenia:
- Co organizacja zamierza robić? Strategia jest ogólnym programem definiowania i realizacji celów organizacji oraz pełnienia jej misji.
- Co rzeczywiście robi? - niezależnie od tego, czy jej działania zostały z góry zamierzone. Strategia jest działaniem w czasie reakcji organizacji na jej otoczenie. Według tej definicji, każda organizacja ma strategię - choć niekoniecznie skuteczną - nawet jeśli nie została ona nigdy wyraźnie sformułowana. Znaczy to, że każda organizacja ma związek ze swoim otoczeniem, który można zbadać i opisać.
Należy także powiedzieć, że strategia działania powinna określić pozycję firmy i jej sukces na konkurencyjnym rynku. Aby określić pozycję przedsiębiorstwa, jego produktów i usług na rynku przede wszystkim należy:
- rozpoznać obecną pozycję firmy, a w tym posiadane umiejętności;
- dokonać analizy otoczenia przedsiębiorstwa, branży i konkurencji;
- rozpoznać strategie konkurencyjne oraz określić własną przewagę konkurencyjną;
-dokonać wyboru najważniejszej przewagi; firma powinna zidentyfikować na podstawie badań, w czym tkwi rzeczywista, główna jej przewaga nad konkurentami;
-efektywnie zasygnalizować rynkowi, na czym polega ta przewaga, wyeksponować ją i wnikliwie analizować, oferując wartości, które nabywca ceni i za które jest skłonny zapłacić;
- opracować plany wprowadzenia strategii, a w tym strategii marketingowych.
Planowanie strategiczne ma najczęściej za zadanie:
1. poprawę funkcjonowania organizacji. Planowanie strategiczne ma za zadanie opracowanie wyraźnej koncepcji organizacji. Posiadanie takiej koncepcji umożliwia formułowanie planów taktycznych i operacyjnych, a zatem przybliża organizację do realizacji celów.
2. reagowanie na zmieniające się otoczenie. Plan powinien przygotować menedżerów do stawiania czoła zmieniającemu się otoczeniu, w jakim działa organizacja. Dlatego kierownictwo organizacji aby mogło poradzić sobie z tempem zachodzących zmian, musi planować z większym wyprzedzeniem niż kiedykolwiek przedtem.
(…)
…, a więc nie tylko reagującą ale ją kształtującą. Planowanie strategiczne określa kierunki działalności organizacji. Pozwala też na stosowanie zasad systemu wczesnego ostrzegania, czyli przewidywanie problemów zanim powstaną i rozwiązanie ich zanim staną się zbyt trudne.
Strategia powinna być przede wszystkim wyrażona w sposób jasny i zrozumiały. Jeżeli tak właśnie została zrealizowana, to możemy ją łatwiej ocenić…
… Consulting Group wygląda następująco:
Udział w rynku Gwiazdy
Znaki zapytania
Dojne krowy
Pieski
Dynamika
rynku
Gwiazda - to jednostka organizacyjna, która ma uwzględniać duży udział w szybko rosnącym rynku. Szybki wzrost gwiazd wymaga zazwyczaj znacznych środków finansowych. W miarę dojrzewania rynku gwiazda często przekształca się w dojna krowę.
Dojna krowa - to jednostka organizacyjna o dużym udziale…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)