Stosunki międzynarodowe-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Stosunki międzynarodowe-opracowanie - strona 1 Stosunki międzynarodowe-opracowanie - strona 2 Stosunki międzynarodowe-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Stosunki międzynarodowe - charakterystyczne dla ery nowożytnej (gdy państwa były suwerenne) - XVI-XVIIw. - traktaty westfalskie 1648r. zasada cuius regio euis religio.
Stosunki międzynarodowe - całokształt relacji między uczestnikami tych stosunków (państwa, organizacje, ruchy społeczne, ruchy wyzwoleńcze, związki wyznaniowe). Płaszczyzna polityczna - międzynarodowe stosunki polityczne. Geneza: wiąże się z procesem internacjonalizacji różnych dziedzin życia społecznego. Państwa starają się regulować całość stosunków międzynarodowych. Dziś jest to już trudne. Oddziaływanie polega na nawiązywaniu i utrzymywaniu stosunków z innymi państwami za pomocą swoich organów (rząd, głowa państwa, MSZ, ambasady, konsulaty, itd.). Stosunki międzynarodowe kształtują się też z organizacjami międzynarodowymi. Pierwsze organizacje - 30 i 40 lata XIXw. O profilu techniczno-ekonomicznym. W XXw. powstają organizacje o celach ogólnych. Mogą być międzyrządowe (kilkaset) lub pozarządowe (tysiące). Powstają, bo państwa chcą realizować swoje interesy na polu międzynarodowym. Inni uczestnicy stosunków międzynarodowych to narody. Na ogóle reprezentuje je państwa, a narody bezpaństwowe - rządy tymczasowe, organy powstańcze.
Teoria realistyczna - od lat 30 XXw. Rozwijała się po zimnej wojnie. Zakłada, że państwo jest głównym uczestnikiem stosunków międzynarodowych, nie interesuje nas to, co jest w państwie. Stosunki między państwami mają rangę najwyższą. Jednak widać, że to, co jest w państwie też wpływa na sferę międzynarodową - np. ochrona praw człowieka w innych państwach. Międzynarodowe atrybuty istnienia państwa: fakt powstania państwa, data powstania (jest rzeczą umowną), uznanie - de iure, albo w postaci noty dyplomatycznej, poprzez nawiązanie stosunków dyplomatycznych, może być indywidualne lub zbiorowe (np. przyjęcie do ONZ). Uznanie de facto może być prowizoryczne i może być wycofane (ponieważ nie podpisuje się żadnej umowy)
Międzynarodowe atrybuty państw: zdolność do działań międzynarodowych (nie maja jej protektoraty, kolonie), zdolność do reprezentowania siebie w stosunkach międzynarodowych, zdolnośc do utrzymywania stosunków dyplomatycznych (ius legationis), zdolność to współtworzenia organizacji międzynarodowych i współuczestniczenia w ich pracy, zdolność do zawierania umów międzynarodowych (w Polsce zdarzają się podmioty, które same chcą prowadzić politykę zagraniczną). Ograniczona zdolność międzynarodowa - przypadek dobrowolny - neutralność. Narzucona: państwa pokonane - nie mogą zawierać umów międzynarodowych. Członkowie federacji i konfederacji także mają ograniczoną zdolność (np. regiony w Rosji).

(…)

… ujawniła, że Bush musi zaatakować Irak i zabić Husajna, bo ten chciał zabić jego ojca. Latem 2002r. USA zaczęły głosić, że Irak ma broń masowego rażenia, że nie jest demokratyczny, nie respektuje praw człowieka i kobiet, mówiono też o prześladowaniach Kurdów. USA przed szcytem w Pradze zastanawiały się nad tym, czy sojusz może podjąć akcję bez umocowania Rady Bezpieczeństwa ONZ. Niemcy, Francja, Belgia…
… przeżywają cud gospodarczy. Po zjednoczeniu Niemiec ciągle wysuwane są żadania przyznania stałego miejsca w Radzie Bezpieczeństwa ONZ. Kiedyś posiadanie wielkiej, a przede wszystkim liczebnej armii miało znacznie, obecnie nie, znacznie większe znaczenie ma postęp naukowo-techniczny. Polityka zagraniczna kraju powinna zachęcać do badań, programów międzynarodowych. Najwięcej na badania i rozwój przeznaczają…
… potraktowano jako persona non grata. Rozmawiali z nim tylko prezydenci Polski i Portugalii. Na tym szczycie miała zapaść decyzja o przyznaniu Ukrainie MAP, ale NATO zdecydowanie to odrzuciło. Uzgodniono tam: nowe zdolności militarne nowych członków, nowych stosunków z partnerami. Ramsfeld uzgodnił z Polakami przedstawienie inicjatywy sił szybkiego reagowania. Wywołało to konsternację, bo w UE trwały ówcześnie…
… w programach partii rządzącej i wtedy przyjmują one formę celów polityki zagranicznej. Istnieje dylemat, czy interes narodowy to cel, czy wartość. Raymond Aron twierdził, że narody są trwałymi bytami i mają trwały, stabilny system wartości, więc ich interesy są mniej więcej stałe. Zmieniają się, gdy zasadniczo zmieni się system rządów, otoczenie międzynarodowe. Zmienia je także racja stanu. Racja stanu pojawia się w okresie odrodzenia - Machiavelli ją opisał po raz pierwszy, choć tam nie ma tego terminu użytego wprost.
Król Ludwik XIV mawiał „racja stanu to ja”. W okresie absolutyzmu oświeceniowego to pojęcie zrobiło dużą karierę. Racja stanu obejmuje nie wszystkie interesy narodowe, ale te, które są w centrum i te które są widzianymi oczami rządzących. Racja stanu jest kategorią operacyjną polityki…
… to, ze jest to jeden z celów NATO w Europie. Rozpoczęło się przeciąganie tej inicjatywy w stronę NATO, od UE. USA wysunęło koncepcję CJTF? Po to, żeby NATO mogło prowadzic operacje na zewnątrz - np. na Bałkanach. Jednak od początku był problem z utworzeniem tych sił, bo w tych latach w TzM pojawił się zapis, że UE ma mieć swoje siły zbrojne.
W 1994r. kolejny szczyt - ogłoszenie programu partnerstwa dla pokoju
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz