To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Statystyka zajmuje się ilościowymi metodami badania zjawisk masowych, tj. takich, w których występuje duża liczba jednostek.
Przedmiotem badania jest:
Populacja (zbiorowość statystyczna), tj. zbiór elementów podobnych (jednostek statystycznych), odznaczających się pewnymi właściwościami (cechami).
Najczęściej jednak badającemu dostępna jest:
Próba (zbiorowość próbna), tj. podzbiór populacji obejmujący wybrane w określony sposób elementy (losowy, celowy). Własności tego podzbioru są badane w uogólniane na całą populację.
Badania statystyczne można podzielić na:
całkowite (pełne), gdy obejmuje wszystkie elementy populacji, np. spis powszechny, sprawozdawczość finansowa
częściowe (niepełne), gdy dostępna badaczowi jest jedynie próba np. badania analityczne, monograficzne, reprezentacyjne
Etapy badania statystycznego:
przygotowanie badania (ustalenie celu i metody badania)
obserwacja statystyczna (ustalenie wartości cech jednostek)
opracowanie materiału statystycznego (grupowanie i zliczanie)
prezentacja materiału (tablice i wykresy)
wnioskowanie statystyczne (uogólnianie wyników badań próby na całą zbiorowość statystyczną) lub opis elementów w próbie za pomocą miar statystycznych
Rodzaje cech (reprezentowanych przez zmienne)
jakościowe (niemierzalne) np. płeć, wykształcenie, zawód
ilościowe (mierzalne) np. płaca, wartość produkcji
skokowe - przyjmują wartości ze skończonego zbioru wartości np. liczba studentów w grupie, liczba dzieci itp.
ciągłe - przyjmują wartości z nieprzeliczalnego zbioru wartości wynika to z dokładania pomiaru np. wzrost, waga, wartość spadku
Szeregi statystyczne
szczegółowe (wyliczające): x1, x2, x3, ..., xn
rozdzielcze:
- dla cechy skokowej
- dla cechy ciągłej
Wartość cechy
Liczebność
Wartość cechy
Liczebność
x1
n1
x1- x2
n1
x2
n2
x2 - x3
n2
...
...
...
...
xk
nk
xk - xk + 1
nk
razem
razem
Miary służące do opisu cech jednostek statystycznych należących do próby:
miary pieniężne (średnie) charakteryzują średnią wartość cechy dla jednostek w próbie
zróżnicowanie (zmniejszenie) charakteryzująca stopień zróżnicowania jednostki w próbie
miara asymetrii (skośność) pokazuje czy więcej jednostek ma wartość cechy większą lub mniejszą od średniej
Średnia arytmetyczna
dla szeregu szczegółowego:
dla szeregu rozdzielczego cechy skokowej (o „k” wartościach)
dla szeregu rozdzielczego cechy ciągłej (dla „k” przedziałów)
(…)
…) charakteryzująca stopień zróżnicowania jednostki w próbie
miara asymetrii (skośność) pokazuje czy więcej jednostek ma wartość cechy większą lub mniejszą od średniej
Średnia arytmetyczna
dla szeregu szczegółowego:
dla szeregu rozdzielczego cechy skokowej (o „k” wartościach)
dla szeregu rozdzielczego cechy ciągłej (dla „k” przedziałów)
Średnia harmoniczna:
Średnia geometryczna:
Dominanta (moda) to wartość cechy…
… jest y1:
pokazują zmiany w kolejnych okresach (momentach) w porównaniu z okresem (momentem) podstawowym (jest ich „n”, tj. tyle, ile elementów szeregu czasowego)
łańcuchowe
pokazują zmiany w kolejnych okresach (momentach) czasu w porównaniu z okresem (momentem) poprzednim (jest ich „n-1”, tj. brak jest pierwszego)
Średnie tempo zmian
to średnia geometryczna z indeksów łańcuchowych, którą w skrócie można zapisać jako:
określa poszczególne zmiany wartości cechy z okresu (momentu) na okres (moment):
jeżeli: to oznacza przeciętny wzrost
to oznacza przeciętny spadek
WIG - Warszawski Indeks Giełdowy
Od 1993r jego wartość jest liczona według formuły kapitałowej:
gdzie:
t oznacza badany okres (sesję giełdową)
M(t) wartość rynkowa (kapitalizacja) wszystkich spółek notowanych na giełdzie
K(0) kapitalizacja…
…
18
12
8
4
500
1500
2500
3500
4500
4000
27000
30000
28000
18000
16%
36%
24%
16%
8%
16%
52%
76%
92%
100%
Ogółem:
50
-
107000
100%
-
Typowa wielkość oszczędności to 1625zł.
Kwantyle - dzielą uporządkowany rosnąco (lub malejąco) wg wartości określonej cechy zbiór jednostek na odpowiednią liczbę części:
kwartyle - podział na 4 części
Q1 (kwartyl pierwszy) - dzieli jednostki na 2 części: 25…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)