To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
STATUS PRAWNY POSŁÓW I SENATORÓW uwm - ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora; Mandat parlamentarny ma trzy znaczenia:
jako wynikające z wyborów pełnomocnictwo udzielone członkowi parlamentu przez wyborców ;
jako całokształt praw i obowiązków parlamentarzysty ;
jako określenie funkcji członka parlamentu .
mandat poseł zyskuje w dniu ogłoszenia wyników (art. 105 ust. 2), ale pełnię praw uzyskuje w dniu pierwszego posiedzenia, po złożeniu ślubowania;
mandat trwa przez całą kadencję, a wyjątkowo może wygasną wcześniej, gdy poseł:
odmówi złożenia ślubowania;
utraci prawo wybieralności;
zrzecze się mandatu;
umrze;
obejmie jedno ze stanowisk wymienionych w art. 103;
zostanie uznany za winnego złożenia fałszywego oświadczenia lustracyjnego;
utraci mandat w wyniku wyroku TS za naruszenie nakazu z art. 107; stosunek parlamentarzysty do wyborców: Mandat imperatywny (związany) - poseł jest prawnie związany wolą swych wyborców i ponosi przed nimi odpowiedzialność, oraz możliwa jest instytucja nakazów i instrukcji; Mandat wolny - ukształtował się jako pochodna koncepcji zwierzchnictwa Narodu. Opiera się na założeniu, że poseł reprezentuje cały zbiorowy podmiot suwerenności, nie jest więc związany instrukcjami wyborców. Wręcz przeciwnie - status posła jest ukształtowany na zasadzie niezależności prawnej, choć w wymiarze faktycznym musi liczyć się tak z głosami wyborców jak i partii, która wysunęła jego kandydaturę;
taki status posła został przyjęty w Konstytucji z 1997 w art. 104 → z tego można wyprowadzić trzy zasady : uniwersalność - poseł reprezentuje cały Narów, a nie poszczególne grupy; niezależność nieodwołalność Mandat zawodowy - gdy działalność parlamentarna staje się głównym źródłem utrzymania. Koncepcja ta związana jest z ideą powstania klasy zawodowych polityków, których powtarzające kadencje zwiększają kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie, choć jednocześnie silniej akcentują ich związek z partią, co może wpływać na niezależność i wymóg kierowania się dobrem Narodu;
Gwarancje niezależności Immunitety pełnią dwie funkcje: ochrony niezależności członków parlamentu i zagwarantowania im swobody wykonywania mandaty, ale nie przywilej bezkarności; ochrony niezależności i autonomii parlamentu jako takiego. Immunitet materialny (art. 105 ust. 1) - tzn. stałe wyłączenie karalności określonych czynów, wykonywanych w ramach działalności wynikającej z mandatu (= wg SN też poza sejmem, ale tylko jeśli działa jako parlamentarzysta (podobnie w uwm) i tylko przy użyciu godziwych metod postępowania, czyli nie np. głosowanie za kolegę);
(…)
… regulaminowa - przez izbą za działalność związaną z wykonywaniem mandatu (są to głównie działania objęte immunitetem materialnym) → w RSejm procedura odpowiedzialności regulaminowej posłów:
za naruszenie lub niedopełnienie obowiązków z uwm dot. dodatkowej pracy czy oświadczenia o stanie majątkowym, Prezydium Sejmu (po opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich) może zwrócić posłowi uwagę, dać upomnienie…
… oświadczeń o stanie majątkowym bezpośrednio po wyborze, potem raz do roku i na 2 miesiące przed kolejnymi wyborami - od 2001 roku są jawne i w formie Rejestru Korzyści (prowadzone przez Marszałka danej izby, a w stosunku do innych osób przez PKW). Składane są Marszałkowi i weryfikowane w Komisji Etyki Poselskiej, a grożące sankcje to: utrata uposażenia (za niezłożenie oświadczenia), odpowiedzialność…
… lub dietę;
szczególna rola Komisji Etyki Poselskiej:
stałe zadania: rozpatrywanie spraw wynikających z Rejestru Korzyści i uchwalanie Zasad Etyki Poselskiej (podstawa oceny zachowania posłów);
skład: po jednym z każdego klubu, a kandydatów zgłaszają przewodniczący klubów, a członek Komisji może wnieść sprzeciw przeciwko jakiejś kandydaturze, wtedy trzeba zgłosić nową kandydaturę - wybór przez Sejm…
… Marszałka), a w ustawodawstwie zwykłym dodatkowe zakazy, min. członkostwa we władzach podmiotów gospodarczych z udziałem SP lub mienia komunalnego → uzasadnienie: poseł dobrowolnie podejmuje się służby publicznej poddanej dodatkowym ograniczeniom;
Uprawnienia i obowiązki wg ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora:
uregulowania prawne: uwm i RSejm i RSen;
Uprawnienia i obowiązki związane…
… tych jednostek, a ich kierownicy mają obowiązek powiadomić w ciągu 14 dni o stanie interwencji i czasie jej załatwienia;
prawo do zorganizowania biura poselskiego (senatorskiego) w terenie i do środków finansowych na ten cel;
Uprawnienia i obowiązki dotyczące indywidualnej sytuacji prawnej posła/senatora.
immunitet;
niepołączność;
prawo do diety parlamentarnej - przysługują każdemu posłowi/senatorowi…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)