Sprzęgła główne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1848
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sprzęgła główne - strona 1 Sprzęgła główne - strona 2 Sprzęgła główne - strona 3

Fragment notatki:


Ogólny układ konstrukcyjny samochodu Najogólniej:  Źródło napędu (silnik)  Układ napędowy  Układ prowadzenia  Układ nośny system mechanizmów służących do przeniesienia napędu od silnika do kół napędzanych (może zawierać także inne elementy: reduktor, skrzynka rozdzielcza, międzyosiowy mechanizm różnicowy, itp.)  sprzęgło główne,  skrzynka biegów,  przekładnia główna,  mechanizm różnicowy,  elementy łączące w/w zespoły – wały, półosie  Układ napędowy  Układ prowadzenia  umożliwia prowadzenie pojazdu żądanym kierunku i z żądaną prędkością  układ kierowniczy,  układ hamulcowy,  urządzenia sterujące działaniem mechanizmów napędowych i prowadzenia pojazdu. •  Nadwozie  (część przeznaczona do  transportu ludzi i ładunku) •  Podwozie  Układ nośny  wiąże w jedną całość wszystkie zespoły podwozia z nadwoziem; stanowi szkielet całego  pojazdu, przenoszący wszystkie obciążenia występujące podczas ruchu zawieszenie,  rama / elementy nośne podwozia  koła jezdne,  osie nośne kół,  mosty napędowe, Zadania: Sprzęgła główne  umożliwienie odłączenia silnika od mechanizmów napędowych  łagodne, płynne sprzęganie (…)  zabezpieczenie wszystkich elementów układu napędowego przed nadmiernymi obciążeniami  (powstającymi w wyniku gwałtownego przyspieszania mas wirujących związanych z układem  napędowym – są to momenty skrętne, które mogą powstać w przypadku gwałtownego połączenia silnika  i reszty układu napędowego przy dużej różnicy ich prędkości obrotowych)  zabezpieczenie elementów układu napędowego a zwłaszcza kół zębatych przed drganiami skrętnymi  przekazywanymi przez silnik (wynikającymi z cykliczności jego pracy) – tą rolę spełniają tłumiki drgań  skrętnych) Rodzaje sprzęgieł głównych:   tarczowe sprzęgła cierne   sprzęgła hydrokinetyczne  sterowne przez kierowcę W zależności od sterowania: sterowane samoczynnie • cierne odśrodkowe,  • hydrokinetyczne,  • cierne elektromagnetyczne • mechanicznie • hydraulicznie • pneumatycznie • elektromagnetycznie ( mechanizmy służące do momentu obrotowego z silnika do mechanizmów napędowych) Podstawowe własności: Sprzęgła główne   tarczowe sprzęgła cierne   sprzęgła hydrokinetyczne  umożliwiają całkowite odłączanie silnika od układu napędowego   dość łagodne włączanie  w pewnym stopniu zabezpieczają przed przeciążeniami  ograniczonym stopniu chronią układ napędowy przed drganiami skrętnymi

(…)

…,
Ts - moment silnika,
T - moment oporów ruchu,
s - prędkość kątowa silnika, s =ds/dt
(s - kąt obrotu wału korbowego silnika),
b - prędkość kątowa wałka sprzęgłowego, b =db/dt (b - kąt obrotu wałka sprzęgłowego).
Sprzęgła cierne tarczowe. Obciążenia cieplne
 Uproszczony model dynamiczny sprzęgła – równanie ruchu
• Równania ruchu (warunki równowagi dynamicznej) przy ruszaniu z miejsca:
I s s  Ts  Tsp
 

I b  b  Tsp  T
 
• przy założeniu T=0 :
 ds
Is dt  Ts  Tsp


I db  T
sp
 b dt

Sprzęgła cierne tarczowe. Obciążenia cieplne
 Uproszczony model dynamiczny sprzęgła
I s s  Ts  Tsp
 
• Równania ruchu

I b  b  Tsp  T
 
• przy założeniu T =0 :
 ds
Is dt  Ts  Tsp


I db  T
sp
 b dt

Is ds  (Ts  Tsp )dt


I b db  Tspdt…
… silnika, s =ds/dt (s - kąt obrotu wału korbowego silnika),
b - prędkość kątowa wałka sprzęgłowego, b =db/dt (b - kąt obrotu wałka sprzęgłowego).
Sprzęgła cierne tarczowe. Obciążenia cieplne
 Uproszczony model dynamiczny sprzęgła – równanie ruchu
• Równania ruchu (warunki równowagi dynamicznej) przy ruszaniu z miejsca:
I s s  Ts  Tsp
 

I b  b  Tsp  T
 
• przy założeniu T=0 :
 d…
… z mieszaniem, łamliwe
włókna, mała odporność na zużycie, niska cena), wełna mineralna (jak żużlowa), włókno szklane
(dobry , dobra wytrzymałość, łamliwe włókna, umiarkowana cena), organiczne materiały
włókniste - głównie włókna poliaramidowe, np. Kevlar (niski , dobra wytrzymałość, duża
odporność na zużycie, wysoka cena).
Najlepsze wyniki przynoszą kombinacje w/w składników włóknistych
• okładziny…
… odporność na zużycie, niska cena), wełna mineralna (jak żużlowa), włókno szklane
(dobry , dobra wytrzymałość, łamliwe włókna, umiarkowana cena), organiczne materiały
włókniste - głównie włókna poliaramidowe, np. Kevlar (niski , dobra wytrzymałość, duża
odporność na zużycie, wysoka cena).
Najlepsze wyniki przynoszą kombinacje w/w składników włóknistych
• okładziny ze spieków metalowych
zalety: niewrażliwe…
… przed drganiami skrętnymi
 nie umożliwiają całkowitego odłączania silnika od układu napędowego
Sprzęgła cierne tarczowe
Podstawowe zalety:
 przenoszą duże wartości momentu
 prostota konstrukcji
 lekkie
 dobre odprowadzanie ciepła
Budowa:
Sprzęgła
 1 2 wielo- tarczowe
Koło zamachowe
Tarcza sprzęgłowa
Tarcza dociskowa
(z obudową i sprężyną
dociskową)
Sprzęgła cierne tarczowe
Podstawowe zalety:
 przenoszą…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz