Ogólny układ konstrukcyjny samochodu Najogólniej: Źródło napędu (silnik) Układ napędowy Układ prowadzenia Układ nośny system mechanizmów służących do przeniesienia napędu od silnika do kół napędzanych (może zawierać także inne elementy: reduktor, skrzynka rozdzielcza, międzyosiowy mechanizm różnicowy, itp.) sprzęgło główne, skrzynka biegów, przekładnia główna, mechanizm różnicowy, elementy łączące w/w zespoły – wały, półosie Układ napędowy Układ prowadzenia umożliwia prowadzenie pojazdu żądanym kierunku i z żądaną prędkością układ kierowniczy, układ hamulcowy, urządzenia sterujące działaniem mechanizmów napędowych i prowadzenia pojazdu. • Nadwozie (część przeznaczona do transportu ludzi i ładunku) • Podwozie Układ nośny wiąże w jedną całość wszystkie zespoły podwozia z nadwoziem; stanowi szkielet całego pojazdu, przenoszący wszystkie obciążenia występujące podczas ruchu zawieszenie, rama / elementy nośne podwozia koła jezdne, osie nośne kół, mosty napędowe, Zadania: Sprzęgła główne umożliwienie odłączenia silnika od mechanizmów napędowych łagodne, płynne sprzęganie (…) zabezpieczenie wszystkich elementów układu napędowego przed nadmiernymi obciążeniami (powstającymi w wyniku gwałtownego przyspieszania mas wirujących związanych z układem napędowym – są to momenty skrętne, które mogą powstać w przypadku gwałtownego połączenia silnika i reszty układu napędowego przy dużej różnicy ich prędkości obrotowych) zabezpieczenie elementów układu napędowego a zwłaszcza kół zębatych przed drganiami skrętnymi przekazywanymi przez silnik (wynikającymi z cykliczności jego pracy) – tą rolę spełniają tłumiki drgań skrętnych) Rodzaje sprzęgieł głównych: tarczowe sprzęgła cierne sprzęgła hydrokinetyczne sterowne przez kierowcę W zależności od sterowania: sterowane samoczynnie • cierne odśrodkowe, • hydrokinetyczne, • cierne elektromagnetyczne • mechanicznie • hydraulicznie • pneumatycznie • elektromagnetycznie ( mechanizmy służące do momentu obrotowego z silnika do mechanizmów napędowych) Podstawowe własności: Sprzęgła główne tarczowe sprzęgła cierne sprzęgła hydrokinetyczne umożliwiają całkowite odłączanie silnika od układu napędowego dość łagodne włączanie w pewnym stopniu zabezpieczają przed przeciążeniami ograniczonym stopniu chronią układ napędowy przed drganiami skrętnymi
(…)
…,
Ts - moment silnika,
T - moment oporów ruchu,
s - prędkość kątowa silnika, s =ds/dt
(s - kąt obrotu wału korbowego silnika),
b - prędkość kątowa wałka sprzęgłowego, b =db/dt (b - kąt obrotu wałka sprzęgłowego).
Sprzęgła cierne tarczowe. Obciążenia cieplne
Uproszczony model dynamiczny sprzęgła – równanie ruchu
• Równania ruchu (warunki równowagi dynamicznej) przy ruszaniu z miejsca:
I s s Ts Tsp
I b b Tsp T
• przy założeniu T=0 :
ds
Is dt Ts Tsp
I db T
sp
b dt
Sprzęgła cierne tarczowe. Obciążenia cieplne
Uproszczony model dynamiczny sprzęgła
I s s Ts Tsp
• Równania ruchu
I b b Tsp T
• przy założeniu T =0 :
ds
Is dt Ts Tsp
I db T
sp
b dt
Is ds (Ts Tsp )dt
I b db Tspdt…
… silnika, s =ds/dt (s - kąt obrotu wału korbowego silnika),
b - prędkość kątowa wałka sprzęgłowego, b =db/dt (b - kąt obrotu wałka sprzęgłowego).
Sprzęgła cierne tarczowe. Obciążenia cieplne
Uproszczony model dynamiczny sprzęgła – równanie ruchu
• Równania ruchu (warunki równowagi dynamicznej) przy ruszaniu z miejsca:
I s s Ts Tsp
I b b Tsp T
• przy założeniu T=0 :
d…
… z mieszaniem, łamliwe
włókna, mała odporność na zużycie, niska cena), wełna mineralna (jak żużlowa), włókno szklane
(dobry , dobra wytrzymałość, łamliwe włókna, umiarkowana cena), organiczne materiały
włókniste - głównie włókna poliaramidowe, np. Kevlar (niski , dobra wytrzymałość, duża
odporność na zużycie, wysoka cena).
Najlepsze wyniki przynoszą kombinacje w/w składników włóknistych
• okładziny…
… odporność na zużycie, niska cena), wełna mineralna (jak żużlowa), włókno szklane
(dobry , dobra wytrzymałość, łamliwe włókna, umiarkowana cena), organiczne materiały
włókniste - głównie włókna poliaramidowe, np. Kevlar (niski , dobra wytrzymałość, duża
odporność na zużycie, wysoka cena).
Najlepsze wyniki przynoszą kombinacje w/w składników włóknistych
• okładziny ze spieków metalowych
zalety: niewrażliwe…
… przed drganiami skrętnymi
nie umożliwiają całkowitego odłączania silnika od układu napędowego
Sprzęgła cierne tarczowe
Podstawowe zalety:
przenoszą duże wartości momentu
prostota konstrukcji
lekkie
dobre odprowadzanie ciepła
Budowa:
Sprzęgła
1 2 wielo- tarczowe
Koło zamachowe
Tarcza sprzęgłowa
Tarcza dociskowa
(z obudową i sprężyną
dociskową)
Sprzęgła cierne tarczowe
Podstawowe zalety:
przenoszą…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)