1 Socjologia – nauka o krótkiej historii, lecz długiej przeszłości. Kiedy? Co? Kto? 1838 Wprowadzenie nazwy „socjologia”: łacińskie - socius (zbiorowość, społeczeństwo) greckie – logos (wiedza, mądrość) Auguste Comte 1882-1898 Ukazanie się (w Wlk. Brytanii) pierwszej książki mającej w tytule pojęcie „socjologia” - The Principles of Sociology ( Zasady Socjologii ) Herbert Spencer 1892 Utworzenie wydziału socjologii na Uniwersytecie w Chicago Albion W. Small 1895 Utworzenie pierwszej katedry socjologii w Europie (Uniwersytet w Bordeaux) Emile Durkheim 1909 Powstanie Amerykańskiego Stowarzyszenia Socjologicznego (ASA) - 1909 Powstanie Niemieckiego Stowarzyszenia Socjologicznego Max Weber; Ferdynand Tonnies, Gerge Simmel 1919 Powstanie katedry socjologii na Uniwersytecie w Monachium Max Weber 1920 Utworzenie pierwszego w Polsce ośrodka socjologicznego na Uniwersytecie Poznaniu Florian Znaniecki 1949 Powstanie Międzynarodowego Stowarzyszenia Socjologicznego (International Sociological Association, ISA) - 2 3 ad.1 „Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one” „Kruk krukowi oka nie wykole” „Gdy kota nie czują, myszy tańcują” ad.2 "Dobrego i karczma nie zepsuje, złego i kościół nie naprawi" "Z kim kto przestaje, takim się staje" "Jakie tatki, takie dziatki" "Jeden syn jest księdzem, a drugi złodziejem" Ad.3 "Działa, jak czerwona płachta na byka" Źródło: herold Garfinkel, Aspekty problemu potocznej wiedzy o strukturach społecznych, w: Fenomenologia i socjologia, pod red. Z. Krasnodębskiego, Warszawa 1989: PWN. Studenci, uczestnicy seminarium, mieli rozpocząć z jakąś osobą rozmowę i — nie dając po sobie poznać, że to, co mówią, jest pod jakimkolwiek względem niecodzienne — upierać się przy tym, by osoba ta wyjaśniła sens swych potocznych wypowiedzi. Dwudziestu trzech studentów opisało dwadzieścia pięć przypadków takich rozmów. Oto typowe wyjątki z ich sprawozdań. Przypadek 1: „Obiekt" eksperymentu (kobieta) opowiada eksperymentatorowi, członkowi tej samej kasy samochodowej, że jadąc poprzedniego dnia do pracy złapał gumę. (O) Złapałam gumę. (E) Co masz na myśli, mówiąc „złapałam gumę"? „Momentalnie popada w osłupienie. Potem odpowiada z wściekłością: «Co masz na myśli, przez 'co masz na myśli'? Złapać gumę, to złapać gumę. To mam na myśli. Nic innego. Co za idiotyczne pytanie!»".
(…)
… socjalizacji pierwotnej wyróżnić można następujące po sobie etapy:
1. zabawy
2. gry
3. etap „uogólnionego innego”
ad. 1 etap zabawy:
1. odgrywanie ról innych
2. kształtowanie się jaźni odzwierciedlonej (spojrzenie na siebie z perspektywy innych)
3. odgrywanie własnej roli
nakierowanie na siebie
ad. 2 etap gry:
różnice w stosunku do etapu zabawy:
1. całościowość przyjmowanych zasad
2. stabilność odgrywanej…
…, przemiany religijności w świadomości badanych. Ogółem 4 wskaźniki.
II. Wiedza religijna: znajomość dogmatu Trójcy św., zmartwychwstania ciał, nauki Kościoła o losie duszy człowieka
po śmierci, sakramentów św., znaczenia sakramentów w życiu chrześcijanina, znaczenia sakramentu bierzmowania,
6
hierarchii świąt kościelnych, święta Niepokalanego Poczęcia, imion czterech Ewangelistów, św. Pawła, obecnych…
… oraz czynności dokonywanych nad owymi
przedmiotami przez tych, którym są one dane jako doświadczenie”
Współczynnik humanistyczny (F. Znaniecki)
Związek każdego faktu społecznego z działaniami i doświadczeniami życiowymi konkretnych ludzi i wynikająca stąd
konieczność badania takich faktów z ich szczególnej perspektywy, stawiania się przez badacza w położeniu owych
ludzi.
11
12
Pozytywistyczny wzór uprawiania…
… jest tworzona
2
przez jednostki, które są autonomicznymi podmiotami;
konieczność „współczynnika humanistycznego”
badanie raczej całości społecznych niż składających
się na nią części
między podmiotami rzeczywistości społecznej
przewaga wizji statystycznej nad dynamiczną
3
socjologia interesuje się interakcjami zachodzącymi
przewaga wizji dynamicznej nad statyczną –
społeczeństwo jest czymś, co się staje…
…)
kategoria socjologiczna –
zbiór ludzi podobnych pod względem istotnej społecznie cechy, która implikuje realne podobieństwo sytuacji życiowej,
interesów i szans (więź obiektywna)
(studenci, robotnicy, młodzież, rzeszowianie, Polacy)
kategoria społeczna –
zbiór ludzi podobnych pod względem jakiejś istotnej społecznie cechy, którzy są świadomi tego podobieństwa i swojej
odrębności od innych (więź subiektywna…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)