Socjologia wychowania-wybrane elementy-sprawozdanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 385
Wyświetleń: 1750
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia wychowania-wybrane elementy-sprawozdanie - strona 1 Socjologia wychowania-wybrane elementy-sprawozdanie - strona 2

Fragment notatki:

Magda Karkowska „ Socjologia wychowania - wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna” ( s. 35-59 )
1.Wyjaśnienie pojęć - socjalizacja
- edukacja ( globalizacja, etatyzacja, nacjonalizacja, kolektywizacja, polityzacja, biurokratyzacja, profesjonalizacja, socjalizacja pierwotna, inkulturacja, personalizacja, wychowanie, jurydyfikacja, kształcenie, humanizacja, hominizacja )
- wychowanie a socjalizacja
- nauczanie a wychowanie
2. Interakcja - cecha wspólna socjalizacji, wychowania i nauczania 3. Teoria socjalizacji - wszystkie zmiany dotyczące zmian w obrębie życia jednostki , często o nieprzewidzianych konsekwencjach
4. Teoria rozwoju społecznego - zmiany specyficznie ukierunkowane, przebiegające progresywnie, następujące po sobie, które można logicznie uzasadnić
5. Rozwój:
- progresywny - każde następne stadium rozwoju charakteryzuje się wyższym poziomem funkcjonowania wybranych aspektów działania jednostki niż poprzedni; najwyższa dynamika w dzieciństwie
- degresywny - początkowo proces rozwoju ma charakter progresywny, jednak na skutek schorzeń psychicznych czy genetyczny zatrzymuje się
- regresyjny - rozwój początkowo podobny do degresji, jednak ze względu na pozbawienie jednostki istotnych elementów stymulujących rozwój ( deprywacja ), dochodzi do cofania i obniżania rozwoju jednostki
6. Teorie rozwoju społecznego
- Stefan Szuman - prawidłowe funkcjonowanie i rozwój organizmu mają zapewnić czynniki zewnętrzne ( wpływy nieświadome - normy, reguły, zasady życia społecznego, wpływy świadome - zamierzone działania wychowawców, wzorce) i wewnętrzne ( anatomiczno - fizjologiczne, motywy, temperament)
- Helena Radlińska - rozwój człowieka zapewniają 3 sfery: 1) biologiczna - obowiązkiem wychowawców jest zapewnienie dziecku niezbędnych warunków rozwojowych 2) socjalna - wzrastanie, czyli stawanie się członkiem poszczególnych kręgów środowiskowych, poszerzanie kręgu interakcji, budowanie wyobrażenia o samym sobie, dziecko stopniowo utożsamia się z otoczeniem, mechanizm naśladownictwa 3) kulturowa - zapoznanie dziecka z tradycją, obyczjami, kulturą; nigdy nie można przewidzieć przebiegów ani efektów rozwoju dziecka - Stefan Kunowski - za osiągniecie dojrzałości odpowiedzialne są 4 czynniki: bios ( temperament, podświadomość, wrodzone uzdolnienia, predyspozycje ), etos ( ogół czynników wpływających na psychikę jednostki), agos ( kontrolowane wpływy środowiska poprzez, np. autorytet, przykład, wzorzec ), los ( suma warunków historycznych i egzystencjalnych jednostki, wola Boga - nie wszystko zależy od nas samych)


(…)

…. autorytet, przykład, wzorzec ), los ( suma warunków historycznych i egzystencjalnych jednostki, wola Boga - nie wszystko zależy od nas samych)
- Erik Erikson - rozwój to proces trwający całe życie, epigeneza - cykl rozwojowy, który nie zawsze przebiega tak samo, etos - przechodzenie z jednej fazy rozwoju do drugiej; stadia rozwoju etycznego jednostki: moralność przedkonwencjonalna ( brak świadomości…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz