To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Skutki prawne naruszenia procedury lub zasad uchwalania MPZP. Skutki są dalekosiężne. Każde naruszenie procedury albo zasad uchwalania MPZP powoduje jego nieważność. Zgodnie z art. 101 i 101a ust. z 21.03.1990 r. o samorządzie gminnym każdą uchwałę, w tym uchwałę w sprawie zatwierdzenia MPZP po bezskutecznym wezwaniu do zaniechania naruszeń prawa można zaskarżyć do NSA do 31.12.2003 r., a od 1.01.2004 r. do WSA jako SA I instancji. Wystarczy w skardze do SA wskazać naruszenie procedury lub zasad uchwalania planu i SA unieważnia plan. Np. na terenie gminy Lubicz unieważniono MPZP, skutki fatalne, wydano wiele decyzji na podstawie planu. Nowa ust. z 7.07.1994 r. wprowadziła nowy rodzaj decyzji adm-ych, a mianowicie decyzje o warunkach zabudowy. [… …] wprowadzał generalną zasadę, że w stosunku do każdej decyzji, obojętnie czy obowiązywał MPZP, czy nie obowiązywał, nie można od razu wystąpić o pozwolenie na budowę, a trzeba najpierw wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy. Ustalenia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu były wiążące dla organów wydających później pozwolenia na budowę. Ciekawy jest problem, że do wydawania pozwoleń na budowę właściwe były i są organy adm-cji rządowej natomiast do wydawania decyzji z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego organy ST. To miało znaczenie zwłaszcza w II instancji, bo w przypadku decyzji o warunkach zabudowy było to SKO, natomiast sprawy z zakresu prawa budowlanego należały do zakresu kompetencji adm-cji rządowej czyli w II instancji - wojewoda. W stosunku do każdego pozwolenia na budowę najpierw trzeba było uzyskać decyzję o warunkach zabudowy. To było wielką przesadą, zwłaszcza w odniesieniu do najdrobniejszych inwestycji. Ust. z 21.08.199 o zmianie ust. z 7.07.1994 r. prawo budowlane, ust. z 7.07.1994 r. o ZP i niektórych innych ustaw rozróżniła nieco te rygory w ten sposób, że do tych najmniejszych inwestycji nie trzeba było najpierw uzyskiwać decyzji o warunkach zabudowy, można było od razu o pozwolenie na budowę. Wybiegając w przód to obecnie znowelizowane prawo budowlane wprowadza nam inną zasadę - na terenach, gdzie jest MPZP to od razu występuje się o pozwolenie na budowę, natomiast na terenach, gdzie nie ma MPZP to najpierw trzeba wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy. Z tym, że nowa ustawa wprowadza 2 rodzaje tych decyzji (stara z 1994 r. tylko jeden rodzaj decyzji - o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu) - decyzję o warunkach zabudowy - decyzję o ustalenie lokalizacji celu publicznego. Decyzja o ustalenie lokalizacji celu pub-go korzysta ze wzmożonej ochrony trwałości. Nie można w trybie art. 156 kpa stwierdzić jej nieważności po 12 miesiącach. Nie można w trybie art. 145 §1 pkt 4 kpa wznowić postępowania adm-go, jeżeli minęło 12 miesięcy od daty jej wydania.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)