Silniki spalinowe - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 273
Wyświetleń: 1421
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Silniki spalinowe - omówienie - strona 1 Silniki spalinowe - omówienie - strona 2 Silniki spalinowe - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Silniki spalinowe
Silniki spalinowe przekształcają energie cieplną paliw na pracę mechaniczną. SA to silniki o spalaniu wewnętrznym, co oznacz, że paliwo spalane jest w cylindrze roboczym silnika, bądź też w komorze spalania stanowiącej całość konstrukcyjną z silnikiem. W spalaniu paliwa towarzyszy gwałtowny wzrost temperatury oraz znaczne i bardzo szybkie zwiększenie objętości gazów powstających jako produkt spalania, gazy te są czynnikiem termodynamicznym, który pośredniczy zamianie energii cieplnej na pracę mechaniczną. Pod względem konstrukcyjnym można rozróżnić następujące rodzaje silników spalinowych:
Silniki tłokowe o ruchu tłoka postępowo zwrotnego.
Silniki typu Wanla z tłokami wirującymi
Przepływowe silniki wirowe
Przepływowe silniki odrzutowe (przelotowe i rakietowe)
Tłokowe silniki spalinowe można podzielić na:
ze względu na cykl pracy ( 4 i 2 sówowe)
w zależności od sposobu przygotowania mieszanki ( gaźnikowe i wtryskowe)
ze względu na rodzaj zapłonu: - na silniki z zapłonem iskrowym ( niskoprężne); -z zapłonem samoczynnym (wysokoprężne)
ze względu na sposób chłodzenia ( silniki chłodzone powietrzem i cieczą)
ze względu na rodzaj konstrukcji ( silniki z układem korbowym i bez korbowym)
Budowa i zasada działania tłokowych silników spalinowych
( schemat silnika spalinowego: 1- kadłub z blokiem cylindra, 2-skrzynia korbowa, 3- głowica z zaworami, 4- układ korbowy)
Klasyczny tłokowy silnik spalinowy o posuwisto-zwrotnym ruchu tłoka, składa się z następujących głównych części:- kadłuba z blokiem cylindrowym o jednym lub kilku cylindrach.,- skrzyni korbowej stanowiącej osłonę wału korbowego, będącej również zbiornikiem oleju,- głowicy ograniczającej roboczą przestrzeń cylindrów,- układu korbowego, który stanowi zespół składający się z tłoka wraz z pierścieniami uszczelniającymi i zgarniającymi, sworzni tłokowych, korbowodów, wału korbowego i koła zamachowego.
W skład zespołów silnika niezbędnych dla jego prawidłowej pracy wchodzą również: mechanizm rozrządu, układ zasilania, układ zapłonu, układ chłodzenia, układ smarowania.
Fazy pracy silnika 4 sówowego
Sów ssania- ruchowi tłoka w duł towarzyszy otwarcie się zaworu ssącego Zs i do komory roboczej napływa mieszanka paliwowo powietrzna, gdy tłok osiągnie wewnętrzny zwrotny punkt, rozpoczyna się ruch ku górze i jest realizowany sów sprężania. Pod jego koniec w pobliżu zewnętrznego zwrotnego punktu Wzp następuje zapłon mieszanki, proces spalania powoduje gwałtowny wzrost temperatury i ciśnienia gazu i następuje jednocześnie zamiana czynnika roboczego na powstające spaliny. One to realizują następny sów, w, którym jest wykonywana praca. Trwa ona do chwili, w, której tłok osiągnie ponownie wewnętrzny zwrot punktu Wzp i nastąpi otwarcie zaworu wylotowego Zw. W czasie ruchu tłoka ku górze spaliny są z cylindra usuwane. Następuje usuwanie spalin, czyli ssów wydechu, który kończy z chwilą ponownego osiągnięcia ZZp (zewnętrznego zwrotnego punktu). Otwarcie zaworu wylotowego rozpoczyna nowy cykl silnika. Opisany proces można przedstawić na wykresie indykatorowym funkcji ciśnienia i objętości.


(…)

… usuwanie spalin, czyli ssów wydechu, który kończy z chwilą ponownego osiągnięcia ZZp (zewnętrznego zwrotnego punktu). Otwarcie zaworu wylotowego rozpoczyna nowy cykl silnika. Opisany proces można przedstawić na wykresie indykatorowym funkcji ciśnienia i objętości.
Mechanizm korbowy
Zadaniem mechanizmu korbowego jest przekształcenie postępowo zwrotnego ruchu tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.
Mechanizm…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz