Sejm jako organ ustawodawczy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 833
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sejm jako organ ustawodawczy - strona 1 Sejm jako organ ustawodawczy - strona 2 Sejm jako organ ustawodawczy - strona 3

Fragment notatki:

SEJM
1. Sejm jako organ ustawodawczy Sejm jest jednym z dwóch - obok Senatu - organów ustawodawczych. Jest organem przedstawicielskim, gdyż pochodzi z bezpośrednich wyborów. Re- prezentuje - podobnie jak Prezydent i Senat - suwerenne prawa narodu, przekazane mu przez akt wyboru. Zakres kompetencji obu organów ustawodaw- czych sprawia, że to właśnie Sejm jest głównym ośrodkiem procesu tworzenia prawa. Poza kompetencjami w dziedzinie ustawodawczej Sejm decyduje lub współdecyduje o powoływaniu podstawowych organów oraz obsadzaniu niektórych urzędów i stanowisk państwowych. W wypadkach określonych w przepisach konstytucyjnych Sejm i Senat obradujące wspólnie tworzą Zgromadzenie Narodowe.
Sejm jest wybierany na 4-letnią kadencję, rozpoczynającą się od dnia wyborów. Składa się z 460 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, proporcjonalnych, w głosowaniu tajnym. Wybory do Sejmu zarządza Prezydent łącznie z wyborami do Senatu. Odbywają się one w miesiącu poprzedzającym upływ kadencji. Zasady i tryb wyborów określa ordynacja wyborcza. O ważności wyborów decyduje Sąd Najwyższy, który też rozpatruje protesty zgłoszone w sprawie wyboru poszczególnych kandydatów. Poseł jest reprezentantem całego narodu i w związku z tym nie wiążą go instrukcje udzielane mu przez wyborców. Poseł nie może być odwo- łany.
Sejm przed upływem kadencji może się rozwiązać mocą własnej uchwały podjętej kwalifikowaną większością 2/3 głosów ustawowej liczby posłów. Prezydent może rozwiązać Sejm w przypadkach określonych w ustawie po zasięgnięciu opinii marszałków Sejmu i Senatu.
Sejm obraduje na posiedzeniach. Pierwsze posiedzenie Sejmu zwołuje Prezydent w ciągu miesiąca od dnia wyborów. Sejm wybiera ze swego grona marszałka, który kieruje pracami Sejmu oraz sprawuje inne funkcje publiczne, a także inne organy. Obrady Sejmu są jawne. Jeżeli wymaga tego dobro państwa, Sejm bezwzględną większością głosów może uchwalić tajność obrad. W trakcie obrad premier oraz członkowie rządu mogą zabierać głos poza kolejnością. Uchwalenie ustawy i podejmowanie innych uchwał jest możliwe tylko wtedy, gdy w posiedzeniu w danym momencie bierze udział co najmniej
: :«*na określona przepisami liczba posłów (quorum). Quorum -jeżeli przepisy sz *2ególne nie stanowią inaczej - wynosi połowę ogólnej liczby posłów. i Uchwalenie ustawy lub podjęcie uchwały wymaga w zasadzie zwykłej większoś- ;łosów (więcej za, niż przeciw - wstrzymujący się od głosu nie wpływają na wy- E-jc głosowania). W niektórych sprawach niezbędne jest osiągnięcie bezwzględ- nej większości głosów (więcej niż połowa biorących udział w głosowaniu popiera projekt). Wreszcie niekiedy przepisy wymagają kwalifikowanej więk-

(…)

… uprawnionego podmiotu, albo z własnej inicjatywy. Z wnioskiem o wszczęcie postępowania może wystąpić Prezydent, prezydium Srmu, komisje sejmowe, grupa pięćdziesięciu posłów, prezydium Senatu, komisje senackie, grupa trzydziestu senatorów, Trybunał Stanu, Rada Minist- rów lub premier, Rzecznik Praw Obywatelskich, prezes Najwyższej Izby Łmtroli, pierwszy prezes Sądu Najwyższego, prezes Naczelnego Sądu Ad…
…. Wszczęcie postępowania xastepuje wskutek skierowania do Trybunału pytania prawnego. Pytanie prawne może sformułować pierwszy prezes Sądu Najwyższego, prezes Naczel- 3c20 Sądu Administracyjnego oraz naczelne i centralne organy administracji państwowej. Organ prowadzący sprawę zawiesza wówczas postępowanie do aasu rozstrzygnięcia wątpliwości.
Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym toczy się podobnie…
… posiedzeniu Sejmu na okres jego kadencji, z wyjątkiem przewodniczącego, którym jest z urzędu pierwszy prezes Sądu Najwyższego. W skład Trybunału Stanu wchodzi przewodniczący, jego zastępcy, 22 członków. Co najmniej połowa osób wchodzących w skład Trybunału winna mieć kwalifikacje sędziowskie. Postępowanie przed Trybuna- łem Stanu jest dwuinstancyjne. W pierwszej instancji Trybunał orzeka w skła- dzie…
… funkcje w partiach, chyba że zajmują jednocześnie stanowiska państwowe.
Wstępny wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej może być złożony przez komisję sejmową, grupę posłów liczącą co najmniej 50 osób lub Trybunał Konstytucyjny. Wniosek taki rozpatruje sejmowa komisja odpowiedzialności konstytucyjnej i jej stanowisko stanowi podstawę do podjęcia przez Sejm stosownej decyzji. W razie…
…, które powinno mu być przedłożone w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia roku. Po wy- słuchaniu sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli Sejm podejmuje uchwałę
I * sprawie absolutorium dla rządu. W razie nieuzyskania absolutorium rząd podaje się do dymisji.
Sejm może upoważnić Radę Ministrów do wydawania w ustalonym zakresie rozporządzeń z mocą ustawy (zwanych potocznie dekretami). Wyma- ga to ustawy uchwalonej bezwzględną…
…, organizacji i instytucji, obowiąza- nych do przestrzegania i stosowania tych praw i wolności, nie nastąpiło naruszenie prawa, a także zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej.
Rzecznik zajmuje szczególne miejsce wśród organów państwowych. Jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na okres czterech lat. W swojej działalności dysponuje niezawisłością, podobną do niezawisłości sędziowskiej, tzn…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz