Fragment notatki:
Ma 21 stron. Dotyka takich kwestii jak: wielość systemów normatywnych w państwie, zasada subsydiarności, konstytucyjna koncepcja samorządu terytorialnego, zakres działania i zadania gminy, organy gminy, referendum gminne, status radnego, urząd gminy, regionalna izba obrachunkowa.
Samorząd terytorialny, RIO, SKO
Zagadnienie 1. Wielość systemów normatywnych w państwie
Ustrój jak i funkcjonowanie państwa opiera się nie tylko na prawie , ale także na wyodrębnionych i sformalizowanych systemach normatywnych takich jak :
- system norm politycznych ( kształtowany jest przez ruchy społeczne , partie polityczne , wybitnych polityków )
- system norm wyznaniowych - system norm terytorialnych System normatywny jest to zbiór reguł postępowania obowiązującego w życiu społecznym . Ma cechy niesprzeczności , zupełności , hierarchiczności , jednoznaczności , stabilności . W państwie demokratycznym jest wiele systemów normatywnych .
I SYSTEMY NIESFORMALIZOWANE
- system norm i praw ekonomicznych - system norm wyznaniowych ( kościół stwarza zespół norm ) - system norm politycznych II SYSTEMY SFORMALIZOWANE
- system prawa międzynarodowego - system prawa spółdzielczego np. stowarzyszenie - system praw samorządowych ( samorząd w różnych postaciach np. zawodowy adwokatów decyduje kto ma zostać adwokatem , samorząd sędziowski , samorząd terytorialny - gminy tworzą własne prawo samorządowe (statut gminy ) Zagadnienie 2.
ZASADA SUBSYDIARNOŚCI - IDEA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Ustanowiono uprawnienia władcze zmierzające do tego by uprawnienia te były przekazać organom społecznym bliski obywatelom . W strukturach Unii Europejskiej ( UE ) idzie o to , by nie pozbawiać państw członkowskich ich praw na rzecz praw Unii , jeśli nie jest to niezbędne . W Polsce zasada ta oznacza nakaz decentralizacji i dekoncentracji a najszerzej mówiąc - uspołeczniania władzy . Zasada ta wyrażona jest we wstępie do Konstytucji : „ Polska opiera się na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot ” Także art. 15 K. wymaga , aby ustrój terytorialny RP zapewniał decentralizacje władzy publicznej. Przez decentralizację rozumiemy proces przekazywania zadań przez centralne organy państwa jednostkom administracji niższego szczebla , łącznie z rozszerzeniem zakresu ich uprawnień do samodzielnego podejmowania decyzji . Wg E. Ochendowskiego - system administracji zdecentralizowanej polega na tym , iż obok administracji rządowej istnieje szereg innych podmiotów , które wykonują administrację samodzielnie . Takimi podmiotami są przede wszystkim związki publiczno - prawne , czyli samorząd . Ideę samorządu terytorialnego odnajdujemy w Konstytucji .
(…)
… ma obowiązek zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy .
11. Na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych .
12. PRAWA może także przyznać regulamin gminy , np. : prawo do otrzymywania materiałów do pracy : pisma samorządowe , zwolnienie z opłat w miejskich środkach komunikacji…
… jest zebranie wiejskie , a wykonawczym sołtys , jego działalność wspomaga rada sołecka . 7. Zasady i tryb wyboru sołtysa i rady oraz ich odwoływania określa statut sołectwa 8. Organem uchwałodawczym w dzielnicy ( osiedlu ) jest rada . Zasady i tryb przeprowadzania wyborów określa rada gminy . 9. Organem wykonawczym w dzielnicy ( osiedlu ) jest zarząd . 10. Statut osiedla może ustalić…
… zarządu przez radę kolejnej kadencji. Komisarza rządowego powołuje Prezes RM na wniosek wojewody, zaopiniowany przez sejmik zgłoszony za pośrednictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy. 11. Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje zaskarżenie do Sądu Administracyjnego . Przepis ten stosuje się do rozstrzygnięć…
…. Przy uchwalaniu budżetu obowiązują dwie podstawy prawne :
- prawo budżetowe
- zalecenia rady gminy co do planowanych dochodów i wydatków.
Budżet uchwalany jest na rok kalendarzowy , projekt budżetu przygotowuje zarząd , projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd przedkłada radzie gminy najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy…
… osób spośród radnych lub spoza składu rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy . Rada gminy wybiera wójta lub burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Rada gminy wybiera zastępcę albo zastępców wójta lub burmistrza oraz pozostałych członków zarządu na wniosek wójta lub burmistrza zwykłą większością głosów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)