Samorząd terytorialny, RIO, SKO

Nasza ocena:

4
Pobrań: 196
Wyświetleń: 2387
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Samorząd terytorialny, RIO, SKO - strona 1

Fragment notatki:

Ma 21 stron. Dotyka takich kwestii jak: wielość systemów normatywnych w państwie, zasada subsydiarności, konstytucyjna koncepcja samorządu terytorialnego, zakres działania i zadania gminy, organy gminy, referendum gminne, status radnego, urząd gminy, regionalna izba obrachunkowa.

Samorząd terytorialny, RIO, SKO  
Zagadnienie 1. Wielość systemów normatywnych w państwie
Ustrój jak i funkcjonowanie państwa opiera się nie tylko na prawie , ale także na wyodrębnionych i sformalizowanych systemach normatywnych takich jak :
-          system norm politycznych ( kształtowany jest przez ruchy społeczne , partie polityczne , wybitnych polityków )
-          system norm wyznaniowych -          system norm terytorialnych   System normatywny jest to zbiór reguł postępowania obowiązującego w życiu społecznym . Ma cechy niesprzeczności , zupełności , hierarchiczności , jednoznaczności , stabilności .   W państwie demokratycznym jest wiele systemów normatywnych .
  I SYSTEMY NIESFORMALIZOWANE
-          system norm i praw ekonomicznych -          system norm wyznaniowych ( kościół stwarza zespół norm ) -          system norm politycznych   II SYSTEMY SFORMALIZOWANE
-          system prawa międzynarodowego -          system prawa spółdzielczego np. stowarzyszenie -          system praw samorządowych ( samorząd w różnych postaciach np. zawodowy adwokatów decyduje kto ma zostać adwokatem , samorząd sędziowski , samorząd terytorialny - gminy tworzą własne prawo samorządowe (statut gminy )     Zagadnienie 2.
ZASADA SUBSYDIARNOŚCI - IDEA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Ustanowiono uprawnienia władcze zmierzające do tego by uprawnienia te były przekazać organom społecznym bliski obywatelom .   W strukturach Unii Europejskiej ( UE ) idzie o to , by nie pozbawiać państw członkowskich ich praw na rzecz praw Unii , jeśli nie jest to niezbędne .   W Polsce zasada ta oznacza nakaz decentralizacji i dekoncentracji a najszerzej mówiąc - uspołeczniania władzy . Zasada ta wyrażona jest we wstępie do Konstytucji : „ Polska opiera się na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot ” Także art. 15 K. wymaga , aby ustrój terytorialny RP zapewniał decentralizacje władzy publicznej. Przez decentralizację rozumiemy proces przekazywania zadań przez centralne organy państwa jednostkom administracji niższego szczebla , łącznie z rozszerzeniem zakresu ich uprawnień do samodzielnego podejmowania decyzji . Wg E. Ochendowskiego - system administracji zdecentralizowanej polega na tym , iż obok administracji rządowej istnieje szereg innych podmiotów , które wykonują administrację samodzielnie . Takimi podmiotami są przede wszystkim związki publiczno - prawne , czyli samorząd .   Ideę samorządu terytorialnego odnajdujemy w Konstytucji .

(…)

… ma obowiązek zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy .
11.     Na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych .
12.     PRAWA może także przyznać regulamin gminy , np. : prawo do otrzymywania materiałów do pracy : pisma samorządowe , zwolnienie z opłat w miejskich środkach komunikacji…
… jest zebranie wiejskie , a wykonawczym sołtys , jego działalność wspomaga rada sołecka . 7.        Zasady i tryb wyboru sołtysa i rady oraz ich odwoływania określa statut sołectwa 8.        Organem uchwałodawczym w dzielnicy ( osiedlu ) jest rada . Zasady i tryb przeprowadzania wyborów określa rada gminy . 9.        Organem wykonawczym w dzielnicy ( osiedlu ) jest zarząd . 10.     Statut osiedla może ustalić…
… zarządu przez radę kolejnej kadencji. Komisarza rządowego powołuje Prezes RM na wniosek wojewody, zaopiniowany przez sejmik zgłoszony za pośrednictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy. 11.     Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje zaskarżenie do Sądu Administracyjnego . Przepis ten stosuje się do rozstrzygnięć…
…. Przy uchwalaniu budżetu obowiązują dwie podstawy prawne :
-          prawo budżetowe
-          zalecenia rady gminy co do planowanych dochodów i wydatków.
  Budżet uchwalany jest na rok kalendarzowy , projekt budżetu przygotowuje zarząd , projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd przedkłada radzie gminy najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy…
… osób spośród radnych lub spoza składu rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy . Rada gminy wybiera wójta lub burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Rada gminy wybiera zastępcę albo zastępców wójta lub burmistrza oraz pozostałych członków zarządu na wniosek wójta lub burmistrza zwykłą większością głosów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz