To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SAMORZĄD - może być definiowany w ujęciu szerokim [socjologiczne, polityczne], i wąskim.
UJĘCIE SZEROKIE - samorząd jest to grupa społeczna lub wyłonione przez nią organy bez względu na to czy wykonują zadania administracji publiczne, czy wykonują funkcje administracji.
UJĘCIE WĄSKIE - grupa społeczna lub jej reprezentacja [wyłoniona na podstawie przepisów prawa] jej celem jest sprawowanie funkcji administracji publicznej w formach zdecentralizowanych. One zajmują się wykonywaniem zadań administracji publicznej w formach zdecentralizowanych.
DEFINICJA PRZEDMIOTOWA - samorząd ma polegać wykonywaniu ustawowo przekazanych zadań publicznych przez ustawowo stworzone zrzeszenia obywateli - wspólnoty bądź korporacje albo innych podmiotów.
Samorząd jest częścią administracji publicznej, ma on charakter administracyjny, zaliczany do organów władzy publicznej. Art. 16 i 163 konstytucji.
Samorząd jest instytucją umocowaną do wykorzystywania władztwa państwowego.
Są to instytucji, które mogą kształtować władczo sytuację prawną obywatela, podejmują wobec niego władcz decyzje. KONCPECJA SAMORZĄDU - czy mieści się w państwie czy poza państwie. Spór rozpoczął się w okresie międzywojennym. Prezentowane są 2 stanowiska:
1)samorząd mieści się w ramach państwa, bo poza państwem nie ma zadań, które mógłby wykonywać. 2)samorząd mieści się poza państwem, ale funkcjonuje pod jego nadzorem. Wykonuje on istotną część zadań publicznych. Te zadania są zróżnicowane:
-zadania własne
-zadania zlecone na podstawie ustawy
-zadania zlecone na podstawie porozumienia
Dualistyczny katalog zadań samorządu - da się wyróżnić 2 kategorie - zadania przypisane i zlecone.
Samorząd jest podstawową formą decentralizacji władzy, przepisy Konstytucji art. 15 i 16. Jest to, demokratyczny uspołecznione wykonywanie władzy, z samorządem spotykamy się wszędzie tam, gdzie wcześniej funkcjonowała administracja scentralizowana. Tak samo w państwach postsocjalistycznych. Dla przeciw wagi można pokazać że funkcjonują samorządy nie wyrastające z centralizacji np. Szwecja nie było podporządkowania jednych organów drugim organem.
Samorząd jest instytucją polityczną.
Można wyróżnić kilka typów samorządów:
-korporacyjny - tworzony był na bazie osobowej, jako zrzeszenie określonych podmiotów prawa
-zakładowy - wyróżnienie składników majątkowych, materialnych, bądź finansowe, które służyły do realizacji określonego celu w tych instytucjonalnych formach zakładu -powszechny/ terytorialny
(…)
… do zarządzania swoimi sprawami
-obligatoryjność/ obowiązkowy charakter - obowiązek przynależności, członkiem samorządu zostaje się z mocy ustawy, wyjątki → samorząd gospodarczy, ustawa o izbach gospodarczych, brak obowiązku przynależności, nie mamy do czynienia ze swoistego rodzaju zrzeszeniem, stowarzyszeniem
-samodzielność - samorząd wykonuje swoje zadania samodzielnie, sprawuje się nadzór nad samorządem…
… w tych instytucjonalnych formach zakładu -powszechny/ terytorialny - korporacja obywateli zamieszkujących dany typ jednostki podziału terytorialnego państwa, została utworzona na podstawie ustawy po to by wykonywać zadania publiczne.
-specjalny:
→ samorząd zawodowy - zrzeszenie osób wykonujących określony zawód
→ samorząd gospodarczy -podmioty czynne w danej gałęzi gospodarki (samorząd przemysłowo - handlowy, rolniczy…
… etap to rok 1998r. Ustawa o samorządzie powiatu, województwa i ustawa o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału państwa → akty podstawowe dotyczące reformy terytorialnej.
W wyniku tych zmian samorząd terytorialny został ukształtowany na wzór rozwiązań w II RP. → jednolitość rozwiązań - nie rozróżnia się gmin wiejskich i miejskich, każda jednostka podsiadająca status gminy ma takie same…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)