To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rozwój poznawczy
Spostrzeżenia dorastających są w porównaniu z dziećmi bardziej dokładne, wielostronne i ukierunkowane Rozwój uwagi dowolnej (pojawiła się w okresie młodszym szkolnym)
Rozwija się pamięć logiczna i dowolna (logiczna: materiał zapamiętywany jest przez uwzględnienie związków między elementami zapamiętywanego materiału) Nadal postępuje rozwój pamięci mechanicznej, ale ze względu na odmienność obu tych rodzajów pamięci częstsze korzystanie z pamięci logicznej
Możliwość utrzymania w pamięci więcej myśli w określonym czasie Rozwój poznawczy - pamięć
Proces rozwoju pamięci może wziąć się z transformacjami w obszarze 4 komponentów:
pojemności pamięci; bazowych procesów pamięciowych (doskonalenie);
strategii zapamiętywania (wzrost częstości i skuteczności) matapamięci (doskonalenia). Porównanie do dorosłych: słabsza pamięć wizualno-przestrzenna, słabsza pamięć werbalna oraz wolniejszy czas reakcji. Z drugiej strony zwiększa się ilość informacji przechowywanych i zapamiętywanych Rozwój poznawczy - myślenie Osiąga poziom operacji formalnej (Piaget)- myślenie jest bardziej abstrakcyjne/logiczne a mniej egocentryczne Krytycyzm i podważenia autorytetu, potrafią się posługiwać ironią, parodią i metaforą
Otwartość umysłu nie koniecznie musi się wiązać z rodzajem poznawczym ale też z inteligencją Zdolność do refleksji i autorefleksji ; do rozważań natury moralnej; do perfektywistycznego ujmowania wydarzeń i pojawiają się zainteresowania społeczne i polityczne Przez cały okres a optymalny rozwój między 15/16 rokiem życia 2 fazy myślenia na poziomie operacji formalnych (Broughton):
Wczesna - zwiększająca się zdolność hipotetycznego myślenia, myślenie swobodne, nieskrępowane, ujmowanie świata nadmiernie swobodnie i idealistycznie)
Późna - konfrontacja swojego rozumowania z rzeczywistością, z czego wynika przywrócenie intelektualnej równowagi Dla dorastających jest charakterystyczna niepewność poznawcza co wynika z refleksji. nie wszystkie sytuacje są proste, nie wszystko można rozwiązać - sceptycyzm wobec rozwiązania, może komplikować nawet proste sprawy.
Młody człowiek operuje pewnym zestawem reguł, strategii podczas badania świata, zaś w okresie dorastania człowiek wchodzi w kwestie badania możliwości, idei do operacji formalnych Wczesne dorastanie - operuje się regułami dotyczącą określoną dziedziną np. matematyki, chemii - stopniowo zdobywa umiejętność dla operacji formalnych, czyli potrafi nadać swoim myślą bieg przeciwny do presji faktów
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)