Równowaga i nierównowaga rynkowa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 868
Wyświetleń: 2464
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Równowaga i nierównowaga rynkowa - strona 1 Równowaga i nierównowaga rynkowa - strona 2

Fragment notatki:

Mikroekonomia - wykład III: Równowaga i nierównowaga rynkowa

Równowaga rynkowa ma taki mechanizm, że zmierza, poszukuje i dąży do równowagi (zaleta). Nie ma problemu z nadwyżkami - mechanizm gospodarki rynkowej oczyszcza rynek z nadwyżek ……….

PE - nadwyżka podaży

Mechanizm rynkowy - dzięki niemu rynek dąży do równowagi, wywołuje reakcje na stany nierównowagi (nadwyżki i niedobory). Równowaga jest raczej abstrakcją:

  • czasami z pozoru błaha wiadomość może zdestabilizować rynek
  • informacja uczestników rynku nie jest doskonała b) Nierównowaga „rządzi"
  • nadwyżka podaży (charakterystyczna dla rozwiniętej gospodarki rynkowej)
  • nadwyżka popytu (w skrajnej postaci, gdy był tylko ocet)

Elastyczność popytu - wrażliwość wielkości …. Zmiany czynników wpływających na nabywców; te czynniki to:

  • cena danego produktu (elastyczność cenowa popytu)
  • cena innych produktów ( elastyczność mieszana popytu)
  • dochody nabywców (elastyczność dochodowa popytu)

Elastyczność cenowa popytu (Ep):

- mit: cen rośnie 10% kupujemy mniej o 10% (rzeczywiście mniej, ale nie konkretnie o 10%)

- prawda: reakcja nabywców nie musi być wprost proporcjonalna do zmiany ceny może się okazać, że:

* mniej niż proporcjonalna, gdy popyt jest nieelastyczny względem ceny

* bardziej niż proporcjonalna, gdy popyt jest elastyczny względem ceny Wskaźnik elastyczności cenowej popytu: - Ep - procentowa zmiana wielkości popytu/ procentowa zmiana ceny przyjmuje wartości (-∞; 0) - każdy wskaźnik będzie ujemny


Elastyczność cenowa w przypadku standardowej krzywej popytu:

  • Każda dana krzywa charakteryzuje się większą elastycznością w wyższym odcinku niż w niższym (elastyczność maleje wraz ze schodzeniem w dół po krzywej).
  • Elastyczność cenowa w przypadku niestandardowej krzywej popytu. Popyt doskonale nieelastyczny (ludzie kupują niezależnie od ceny produktu)
  • Nabywcy nie korygują ilości swoich zakupów nawet, gdy cena rośnie popyt jest stały.
  • Popyt doskonale elastyczny. Ludzie kupują każdą ilość, ale tylko po danej cenie - podwyżki produktu są wykluczone. Cena jest ustalona. Gdyby była większa, konsument poszedłby do konkurencji
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz