To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mikroekonomia - wykład III: Równowaga i nierównowaga rynkowa
Równowaga rynkowa ma taki mechanizm, że zmierza, poszukuje i dąży do równowagi (zaleta). Nie ma problemu z nadwyżkami - mechanizm gospodarki rynkowej oczyszcza rynek z nadwyżek ……….
PE - nadwyżka podaży
Mechanizm rynkowy - dzięki niemu rynek dąży do równowagi, wywołuje reakcje na stany nierównowagi (nadwyżki i niedobory). Równowaga jest raczej abstrakcją:
- czasami z pozoru błaha wiadomość może zdestabilizować rynek
- informacja uczestników rynku nie jest doskonała b) Nierównowaga „rządzi"
- nadwyżka podaży (charakterystyczna dla rozwiniętej gospodarki rynkowej)
- nadwyżka popytu (w skrajnej postaci, gdy był tylko ocet)
Elastyczność popytu - wrażliwość wielkości …. Zmiany czynników wpływających na nabywców; te czynniki to:
- cena danego produktu (elastyczność cenowa popytu)
- cena innych produktów ( elastyczność mieszana popytu)
- dochody nabywców (elastyczność dochodowa popytu)
Elastyczność cenowa popytu (Ep):
- mit: cen rośnie 10% kupujemy mniej o 10% (rzeczywiście mniej, ale nie konkretnie o 10%)
- prawda: reakcja nabywców nie musi być wprost proporcjonalna do zmiany ceny może się okazać, że:
* mniej niż proporcjonalna, gdy popyt jest nieelastyczny względem ceny
* bardziej niż proporcjonalna, gdy popyt jest elastyczny względem ceny Wskaźnik elastyczności cenowej popytu: - Ep - procentowa zmiana wielkości popytu/ procentowa zmiana ceny przyjmuje wartości (-∞; 0) - każdy wskaźnik będzie ujemny
Elastyczność cenowa w przypadku standardowej krzywej popytu:
- Każda dana krzywa charakteryzuje się większą elastycznością w wyższym odcinku niż w niższym (elastyczność maleje wraz ze schodzeniem w dół po krzywej).
- Elastyczność cenowa w przypadku niestandardowej krzywej popytu. Popyt doskonale nieelastyczny (ludzie kupują niezależnie od ceny produktu)
- Nabywcy nie korygują ilości swoich zakupów nawet, gdy cena rośnie popyt jest stały.
- Popyt doskonale elastyczny. Ludzie kupują każdą ilość, ale tylko po danej cenie - podwyżki produktu są wykluczone. Cena jest ustalona. Gdyby była większa, konsument poszedłby do konkurencji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)