Rodzina w procesie wychowania IISem

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzina w procesie wychowania  IISem - strona 1 Rodzina w procesie wychowania  IISem - strona 2

Fragment notatki:

RODZINA W PROCESIE WYCHOWANIA Rodzina:
według J. SZCZEPAŃSKIEGO:
Rodzinę można określić jako grupę złożoną z osób, które łączy stosunek małżeński i rodzicielski. Są to dwa podstawowe stosunki decydujące o powstaniu i istnieniu rodziny: małżeństwo i pokrewieństwo. Pokrewieństwo może być rzeczywiste (między rodzicami i dziećmi własnymi) lub zastępcze (między rodzicami i dziećmi przybranymi). Pokrewieństwo zachodzi w linii wstępnej: rodzice, dziadkowie, pradziadkowie oraz w linii zstępczej: rodzice, dzieci, wnuki. Jest to pokrewieństwo w linii prostej. Lecz do rodziny należą także krewni w linii bocznej (rodzeństwo, ciotki, wujowie). Członkowie rodziny żyją zazwyczaj pod jednym dachem i tworzą jedno gospodarstwo domowe, obejmujące dwa pokolenia (rodzina mała) lub trzy pokolenia, a czasem także kilka rodzin połączonych pokrewieństwem w linii bocznej (wielka rodzina).
według Z. TYSZKI:
jest to zbiorowość ludzi powiązanych ze sobą więzią małżeństwa, pokrewieństwa, powinowactwa lub adopcji
według M. SHERIFA:
jest to grupa, która jest formacją społeczną i składa się z pewnej liczby jednostek, pozostających w określonych pozycjach, rolach w stosunku do siebie i która ma własny system wartości oraz normy regulujące zachowanie jednostek w sprawach ważnych dla grupy, a zatem rodzice i dzieci występują w określonych rolach i zajmują określone pozycje w strukturze wewnętrznej rodziny
według J. REMBOWSKIEGO:
jest to mała i jednocześnie pierwotna grupa o swoistej organizacji i określonym układzie ról między poszczególnymi członkami, związana wzajemną odpowiedzialnością moralną, świadoma własnej odrębności, mająca swe tradycje i przyzwyczajenia, zespolona miłością i akceptująca się nawzajem
Potocznie, rodzinę definiuje się jako parę małżeńską posiadającą dzieci. Rodzina jest instytucją ogólnoludzką spotykaną we wszystkich epokach i kulturach. Różne definicje rodziny łączy jedna wspólna cecha - eksponują jej znaczenie, zarówno w indywidualnym życiu jednostki, jak i w życiu narodu, społeczeństwa. Rodzina jest środowiskiem życiowym niemal każdego człowieka. Stanowi integralną część każdego społeczeństwa, a zarazem jego najmniejszą i podstawową komórkę. Jest najważniejszą grupą społeczną, w której człowiek przychodzi na świat i z którą łączą go wielorakie związki do końca życia. Funkcje rodziny
według M. ZIEMSKIEJ:
funkcja prokreacyjna - oznacza, że jest to jedyna grupa społeczna rozszerzająca się dzięki funkcjom biologicznym, dostarczając nowych członków dla swojej grupy i dla całego społeczeństwa
funkcja produkcyjna - dostarczając społeczeństwu pracowników, przyczynia się do zwiększenia twórczych i wytwórczych sił

(…)

… w drodze do wieczności, kobieta rodzi dziecko dla Boga. Celem rodziny jest małżeństwo - jest to kontrakt w celu założenia rodziny, mężczyzna składa okup dla ojca panny młodej. Jeżeli dochodzi do rozwiązania rodziny, kobieta zostaje wypędzona, a mężowi oddaje się okup. Głową rodziny jest mężczyzna. Prawa kobiet są równe ich obowiązkom. Mężczyzna ma pierwszeństwo. Kobieta jest wyłączona poza życie społeczne…
… socjalizacyjno - wychowawczą
funkcję emocjonalno - ekspresyjną
Rodzina i jej oddziaływania społeczno - wychowawcze: Do podstawowych dziedzin wychowawczego oddziaływania rodziny należy zaliczyć:, -troskę o prawidłowy rozwój fizyczny dziecka, jego sprawność i zdrowie, -troskę o rozwój intelektualny (umysłowy), -zaspokajanie potrzeb emocjonalnych (uczuciowych) dziecka, przy równoczesnym wzbogacaniu jego życia uczuciowego, rozwijaniu w nim dyspozycji pozytywnych i przełamywaniu dyspozycji negatywnych (egocentryzm, skłonności egoistyczne, brak wyobraźni i wrażliwości na potrzeby, krzywdy innych), -wdrażanie w kulturę własnego społeczeństwa, grupy społecznej, z którą jest się najściślej związanym, w kulturę ogólnoludzką, -rozbudzanie zainteresowań i potrzeb kulturowych, -wpajanie społecznie akceptowanych zasad…
… własnego życia zgodnie z potrzebami i warunkami, jakie stwarza rzeczywistość społeczna, -uodparnianie na napotykane trudności i niepowodzenia, hartowanie charakteru i silnej woli, rozbudzanie u dziecka poczucia godności osobistej oraz poczucia godności narodowej, tak ważnej i cennej zawsze, a szczególnie teraz, gdy rozszerza się sfera kontaktów z innymi krajami, -rozwijanie dyspozycji do doskonalenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz