Realistyczna teoria poznania

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 707
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Realistyczna teoria poznania - strona 1  Realistyczna teoria poznania - strona 2

Fragment notatki:


. Realistyczna teoria poznania . Nasze postrzeżenia mają za przedmiot poszzcególne zdarzenia, które wyrywają z całości rzeczywistości. I nie inaczej jest z myślą: ona także nie może objąć tej całości, wyrywa z niej poszzcególne składniki. Dlatego poznanie zawsze jest częściowe, nigdy całkowite. Akt postrzegania jest sam tym, co Whitehead nazywa zdarzeniem. To "zdarzenie postrzegawcze" wyróznia się tym, że wszystkie inne zdarzenia ujmowane są w odniesieniu do niego. Jest zdarzeniem dokonującym się w organizmie postrzegającego i stanowiącym łącznik między postrzegającym umysłem a postrzeganym światem. Stwierdzenie to ma doniosłą konsenwencję: odbiera podstawę Berkeleyowskiemu twierdzeniu, że wszystko, co spotrzegay, nalezy do umysłu. Albowiem "zdarzenie spostrzegawcze" nalezy nie do umysłu a do organizmu. W moim postrzeganiu bierze udzial z jednej strony postrzegana przyroda a z drugiem mój organizm, który do tej przyrody nalezy i dlatego każde postrzeżenie jest poznaniem przyrody od wewnatrz a nie od zewnatrz. Whiteheda był zatem przeciwnikiem idealizmu. Jego filozofia była realistyczna ; twierdził, że idealizm na nauke powoływac się nie może. Organicznośc przyrody. W późniejszym okresie na plan pierwszy u Whiteheada wysunęły się rozważania na temat pojmowania przyrody jako organizmu. Co jest charakterystyczna cechą organizmu? Jego zdolnośc rozwoju, a rozwój jest przechodzeniem od tego co było do czegoś nowego. Według Whiteheada tę cechę posiada nawet materia "nieorganiczna", nie obdarzona zyciem. Posiada ja nawet elekrton bo i on ma swój rozwój i swoją historię. Tym bardziej zaś ta cecha występuje w świecie organicznym. Metafizyka. Przedtawione dotą wywody Whiteheada miały charakter opisowy, analityczny. Dalsze były już dziełm spekulacji umysłowej. Pisał: " Sawiać granice spekulacji to znaczy zdradzać rozum ". I w ten sposób przeszedł od teorii nauki i poznania do metafizyki i kosmologii; od filozofii przyrodoznawstwa do filozofii przyrody. Wyszedł poza scjentyzm. Uważał, że wiedza nie ogranicza sie do tego, co zdobyte metodami przyrodoznawstwa ale pozostawał w przekonaniu, że wiedzę można osiagnąć jedynie przez kontakt z rzeczywistością. Jesli jest możliwa metafizyka, to tylko opisowa. Główną ideą jego metafizyki była łączność jednostki z kosmosem i Bogiem.Byłó to naturalne u myśliciela , dla którego tylko całość była realna, nie zaś części. Jednakże w jego koncepcji kosmologicznej pozostała ta dwoistośc, która tkwiła już w jego opisie zjawisk: dwoistośc bytów przemijających (nazywał je "aktualnymi") i stałych ("wiecznych"). Pierwsze są w nieustannej przemianie , drugie zaś są trwałe, poodbne do idei Platona. Ta dwoista koncepcja miała uzgodnić odwieczne przeciwieństwa filozofii: Heraklitejska zmienność i eleacką niezmienność. Jendkaże byty wieczne są właściwie jedynie mozliwościami, z których tylko niektóre się urzeczywistniają. Powtaje pytanie: dlaczego uzreczywistiają się się te własnie a nie inne? Odpwoedzić na to pytanie Whitehead widizał w idei bóstwa. Zatem jego kosmologia prowadziła do teologii. Na czym zatem polega funkcja bóstwa? Nie na twórczości, bo ta cehcuje calą przyrodę, nie na rozszerzaniu rzeczywistości, lecz przeciwnie - jej ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz