To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pytania otwarte część 2
Istota koncepcji reengineeringu
Reengineering opiera się na odejściu od stosowanej od ponad 200 lat filozofii działania opartej na podziale pracy na powtarzalne czynności, zapoczątkowanej w XVIII wieku przez Adama Smitha. Proponuje się spojrzenie na organizację jak na wiele procesów biznesowych, dzięki którym tworzona jest wartość.
Orientacja na procesy nie jest cechą charakterystyczną tylko reengineeringu. Inne koncepcje zoorientowane na proces to
- koncepcja TQM (total quality management) - koncepcja BPI (Business Process Improvement). Podejście lansowane w BPI (bliskie japońskiemu kaizen) Polega na doskonaleniu istniejących w organizacji procesów biznesowych bez przeprowadzania zasadniczych zmian zarówno w strukturze organizacyjnej firmy, jak i sposobie jej działania.
Jednym z najważniejszych zagadnień związanych z reengineeringiem jest miejsce pracowników ramach nowej organizacji firmy.
Idea reengineeringu zaleca bowiem zupełnie odmienny sposób postrzegania pracowników, którzy są traktowani jako podstawowy składnik decydujący o przyszłości organizacji.
Filary koncepcji reengineeringu to:
- technologie informatyczne,
- orientacja procesowa,
- koncepcja „czystej kartki”(wprowadzenie zmian bez oglądania się na to w jaki sposób proces funkcjonował dotychczas).
Jakie firmy powinny zainwestować w REENGINEERING? - firmy będące na szczycie sukcesu - firmy zagrożone kryzysem - firmy mające poważne kłopoty Twórcy metody reengineeringu uważają, że udane jej przeprowadzenie umożliwia firmie: - skrócenie cyklów produkcji o co najmniej 70% - poprawę jakości wyrobów i zadowolenia klientów o 40% - redukcję kosztów o minimum 40% - podniesienie rentowności o minimum 40% - rozszerzenie swoich udziałów rynkowych o co najmniej 25% Procesy i reengineering Proces można określić jako ciągłe i regularne działanie prowadzące do osiągnięcia pewnego kształtu. Jednym z najbardziej znanych modeli procesów jest „łańcuch wartości „ opracowany przez profesora Michela Porttera. Definiował on dwa rodzaje działalności prowadzonej przez firmę:
- działalność podstawowa - są to wszystkie działania, dzięki którym firma „dodaje wartość” do wkładu wnoszonego przez tę firmy na rzecz klienta.
- Działalność wspierająca - wszystkie działania podejmowane w celu wspierania działalności podstawowej.
W skład działań podstawowych wchodzą:
- czynności operacyjne,
- logistyka skierowana do wewnątrz,
(…)
… spełniające kryteria MRP II. W kolejnych latach na podstawie specyfikacji MRP II opracowano wiele komplementarnych oraz pochodnych w stosunku do niej metod i systemów informatycznych, m.in.:
- metoda ścieżki krytycznej CPM (Critical Path Method)
- dostawy Just-in-Time JIT (dokładnie na czas)
- technologia optymalizacji produkcji OPT (Optimizcd Production Timetable) - tzw. koncepcja wąskich gardeł
- planowanie zasobów dystrybucyjnych DRP (Distribution Resourcc Planning)
- TQM - Total Quality Management
- Workflow - technika przepływu informacji o pracy.
Warianty MRP II
Spotykane w praktyce systemy klasy MRP II realizują swoje cele w różnym zakresie i w związku z tym wyróżnia się ich trzy warianty:
a) minimalny, w którym system wspomaga przynajmniej funkcje planowania sprzedaży, zarządzania popytem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)