Co to prawo i praworządność?
Prawo to suma norm regulujących różnego rodzaju relacje zachodzące pomiędzy podmiotami w społeczeństwie, ustanowionych przez kompetentne do tego organy władzy publicznej oraz zabezpieczonych przymusem państwa.
Praworządność jest to działanie przez wszystkie organy państwowe wyłącznie na podstawie przepisów prawa i ściśle wg prawa oraz przestrzeganie prawa przez inne podmioty. Co kryje się pod pojęciem norma prawna?
Norma prawna stanowi regułę zachowania określającą adresata, do którego jest skierowana, rodzaj nakazanego i zakazanego lub dozwolonego zachowania, a także konsekwencje zachowania się odmiennie niż stanowi jej treść. Jej dwiema podstawowymi cechami są: generalność (podmiot nie jest wskazywany indywidualnie) i abstrakcyjność (zachowanie nakazane, zakazane lub dozwolone określone jako możliwe do powtórzenia). Składa się z trzech składników: hipotezy (adresat), dyspozycji (rodzaj zachowania) i sankcji (konsekwencji).
Różnica między normą prawną a przepisem prawa.
Mówiąc o przepisie prawnym mamy na uwadze przede wszystkim fragment aktu normatywnego, stanowiący logiczną od strony językowej wypowiedź, wyodrębnioną jako artykuł, paragraf, ustęp czy też punkt. Norma nie istnieje bez przepisu, bo zawarta jest w jego treści, przepis zaś zawiera zwykle jeśli nie całą normę, to jej fragment. Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
Prawo publiczne - wszystkie te normy, które określają relacje pomiędzy jednostką a państwem oraz podmiotami władzy publicznej. Należy do niego: prawo konstytucyjne, administracyjne oraz karne.
Prawo prywatne - regulacje określające stosunki pomiędzy równorzędnymi podmiotami (osobami fizycznymi i/lub prawnymi) o charakterze zobowiązaniowym, rodzinnym czy spadkowym. Zaliczamy do niego prawo cywilne.
Pojęcie wykładni prawa.
Ogół zabiegów myślowych mających doprowadzić do możliwe jednoznacznego ustalenia treści niejasno przepisu. Proces ten nazywamy inaczej interpretacją prawa, ma jednak na celu nie tylko dookreślenie znaczenia przepisu, równie ważnym pozostaje ustalenie kształtu normy prawnej zawartej w jego treści, czyli inaczej rzecz ujmując zbudowanie reguły, zachowania określającej nakaz, zakaz lub dozwolenie określonego zachowania, wskazującej krąg adresatów do których jest kierowany oraz ewentualne sankcje za naruszenie wspomnianego obowiązku lub wyjście poza granice dozwolenia.
Definicja podstawowego prawa wyborczego do sejmu i senatu wraz z ich przymiotnikami.
Zasady określają Konstytucja i ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Trzy z nich tj. powszechność, bezpośredniość i zasada głosowania tajnego pozostają wspólne dla obu izb. Równość dotyczy tylko wyborów sejmowych. Proporcjonalność właściwa dla Sejmu, zostaje zaś zastąpiona systemem większościowym przy Senacie. O ważności jednych i drugich wyborów decyduje Sąd Najwyższy.
(…)
…, które posłużyły do popełnienia przestępstwa, - obowiązek zadośćuczynienia i naprawy szkody, - nawiązkę, - podanie wyroku do publicznej wiadomości, - roboty publiczne.
Prawo administracyjne: cechy i przynależność.
Prawo administracyjne - gałąź prawa obejmująca zespół norm generalnie-abstrakcyjnych o charakterze materialnym, mocy powszechnie obowiązującej w znaczeniu podmiotowym, regulujących sytuację prawną…
… zdolność prawną z chwilą wpisu do odpowiedniego rejestru, chyba że ustawa stanowi inaczej. Zdolność prawna może zostać przez jednostkę organizacyjną nabyta również na mocy przepisu ustawy.
Utrata zdolności prawnej przez osobę fizyczną następuje z chwilą jej śmierci lub w następstwie uznania za zmarłego. Jednostki organizacyjne tracą zdolność prawną z chwilą wykreślenia z odpowiedniego rejestru…
…, czyli wniesienie projektu ustawy
Wniesienie projektu ustawy, do którego posiadają podmioty takie jak: - posłowie, a konkretnie komisja sejmowa lub grupa 15 posłów, - Senat (uchwała całej izby), - Rada Ministrów, - Prezydent, - grupa 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu.
Do projektu składanego na ręce Marszałka Sejmu dołączane jest uzasadnienie, które powinno:
- wyjaśniać potrzebę i cel wydania…
…. Zgodnie z regulaminem może uchwałę: przyjąć bez poprawek, odrzucić w całości (nie dotyczy budżetu), przyjąć z naniesionymi przez siebie poprawkami. Każda z dwóch ostatnich uchwał oznacza skierowanie ustawy od Sejmu.
Rozpatrywanie przez Sejm stanowiska Senatu
Uchwałę Senatu zawierającą propozycję zmian Marszałek Sejmu kieruje do komisji sejmowych. Te po zakończeniu prac przedstawiają Sejmowi sprawozdanie…
… prawa do spadku - zachowku; ominięcie w testamencie, w którym musi być jasno podany powód.
Po upływie 5 lat traci się prawo do zachowku.
Dziedziczeniu podlegają wszystkie prawa na tle majątkowym - tj. aktywa i pasywa - nie tylko własności, dobra, ale także wszelkie dług i zobowiązania.
Osobą prawną jest np. Skarb Państwa, instytucje, spółki aukcyjne, Kościół katolicki, NBP, fundacje itd.
Osobą fizyczną…
…; po tym czasie - prekluzja wniosków dowodowych.
Zasada powszechnej odpowiedzialności cywilno-prawnej - np. osoba do 13 roku życia nie może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej.
Podstawowe zasady prawa karnego.
Prawo karne ma charakter publiczny (nie obowiązuje zasada równości społecznej). Podczas orzekania winy, należy określić, czy w danym czasie popełnienia przestępstwa/przewinienia w Kodeksie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)