Pułapki, zapomnienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 833
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pułapki, zapomnienie - strona 1 Pułapki, zapomnienie - strona 2 Pułapki, zapomnienie - strona 3

Fragment notatki:

Wrbel. Notatka składa się z 4 stron.
PUŁAPKI Gdy:
luki wiedzy zostają wykryte
wiedza niezbędna do ich uzupełnienia - pozyskana z zewnątrz lub wypracowana we własnym zakresie
wtedy może się okazać, że nikt nie zamierza z niej zrobić użytku.
Czasami wierzy się, że wprowadzenie ulepszonej infrastruktury informacyjnej automatycznie doprowadzi do udoskonalenia wszystkich procesów zarządzania wiedzą.
Dlaczego wiedza jest niewykorzystywana ??? wiedza nie uwzględnia potrzeb odbiorcy (klienta wewnętrznego)
zbyt długie i nieczytelne raporty
przyczyny psychologiczne:
strach przed nowością
przecenianie swojej wartości, pycha i strach
syndrom „złe, bo nie nasze”
czasami przyczyną jest rutyna - „organizacyjna ślepota
kultura organizacyjna - nie wypada przyznawać się do braków niewiedzy.
Co robić ? poprawić dostępność i wygodę użytkowania systemu wiedzy
przyswajanie wiedzy organizuje się bezpośrednio na stanowisku pracy - poprzez bezpośrednie korzystanie z wiedzy - „uczenie się przez działanie”
fizyczne rozmieszczenie stanowisk nie powinno przeszkadzać w komunikacji i wymianie wiedzy
kształtowanie kultury organizacyjnej.
ZACHOWYWANIE WIEDZY Przykład biznesowy - Centrum Odpowiedzi GE 14000 telefonów dziennie + 365 dni - 200 pracowników odpowiadających na pytania i skargi klientów wszystko jest gromadzone w bazie baza zawiera 1,5 mln potencjalnych problemów i sposobów ich rozwiązywania Jak nie utracić tego, co już mamy ?
Zachowywanie wiedzy polega na:
selekcji
przechowywaniu
aktualizowaniu wiedzy.
Selekcja wiedzy zadaj sobie pytanie
co by się stało z wiedzą organizacji, gdyby dany pracownik odszedł z firmy?
dokumentowanie każdej czynności nie ma sensu (koszt, czas)
konieczne jest określenie kryteriów.
Przechowywanie wiedzy Rolę czynników wiedzy pełnią pracownicy, zespoły pracownicze, komputery, archiwa papierowe.
Co warto robić ?
porównywanie nowych doświadczeń z dotychczasowymi
refleksja po zakończonym projekcie
dokumentowanie sukcesów
zrekonstruowana droga do sukcesu może służyć pracownikom jako materiał instruktażowy
Przekazywanie umiejętności system mistrz-uczeń
japońska tradycja sempai-kohai: każdy nowy pracownik ma swojego mentora, który wprowadza go w arkana zawodu; dodatkowo spędzają część wolnego czasu razem; wymiana wiedzy ukrytej
w Europie jest rzadko wykorzystywany
wywiad z odchodzącym ekspertem.


(…)

… przeciążenie pracą
PAMIĘĆ ZBIOROWA
UTRATA PAMIĘCI
reeingeneering, rozwiązanie zespołu, outsourcing
CZASOWY BRAK DOSTĘPU
„nietykalność” starych procedur (rutyna), zbiorowy sabotaż
TRWAŁY BRAK DOSTĘPU
sprzedaż części firmy, przeniesienie całego zespołu, zatuszowanie niewygodnych faktów
PAMIĘĆ ELEKTRONICZNA
UTRATA PAMIĘCI
wirusy, awarie sprzętu i systemu, utrata kopii bezpieczeństwa, hakerzy
CZASOWY BRAK DOSTĘPU…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz