To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Za tydzień - prof. Jasiecka
Dr Tyszko 6 czerwca
Psychoterapia część 1 Szkoły psychoterapii - dalej przechodzą w nurty psychoterapii: - szkoła psychodynamiczna - szkoła poznawczo-behawioralna - szkoła humanistyczno-egzystencjalna - szkoła systemowa Nie oznacza to, że istnieje wiele procesów psychoterapii. Proces jest jeden. Szkoły akcentują różne momenty tego procesu, wypracowują charakterystyczne dla siebie procedury. Model eklektyczny, integratywny - łączy wartościowe elementy z ww. szkół. Integracja w psychoterapii łączy się też z tym, że rolę psychoterapeuty podejmują też inne zawody niż psychologowie(psychiatrzy, socjologowie, pracownicy społeczni, lekarze). Współczesne trendy w psychoterapii - terapia krótkoterminowa, integracja i eklektyzm. Eklektyzm jest uzasadniony jeszcze tym, że każda z wymienionych szkół prowadzi do tego samego efektu. Są porównywalnie skuteczne. Eklektyzm oznacza też dopasowywanie strategii do problemu klienta. W przypadku klienta z objawami lęku najskuteczniejsze są techniki poznawczo-behawioralne. Proces terapeutyczny bez względu na podejście ma pewne własne pojęcia: Zmiana - docelowo zawsze chodzi i pozytywną zmianę Uczenie się - rezultatem oddziaływań psychoterapeutycznych jest nowa wiedza klienta Katharsis - każda forma psychoterapii daje efekt uwolnienia, oczyszczenia Nadzieja - im większa nadzieja, tym większa szansa na pozytywny rezultat Relacja terapeutyczna - może być charakteryzowana w 3 aspektach 1) przeniesienie - pracuje nad nim głównie model psychodynamiczny, który używa go do wywołania nerwicy przeniesieniowej. Przeniesienie - ogół doświadczeń, w jakich klient przeżywa osobę terapeuty. 2) rzeczywisty wymiar relacji - podstawa w modelu humanistyczno-egzystencjalnym, w poznawczo-behawioralnym i systemowym też jest ważny 3) sojusz roboczy - kontrakt, przymierze co do celów, zadań i co do relacji Kontrakt - prawa i obowiązki terapeuty i klienta, sankcje. Ma znaczenie gdy pojawia się trudny okres w relacji terapeutycznej. Wymiary w modelach psychoterapii:
Wymiar centralności
Wymiar środek - cel
Wymiar władzy
Wymiar dyrektywności
Psychodynamiczna - relacja nie jest istotna, istotna o tyle o ile jest źródłem materiału przeniesieniowego do pracy. W modelu humanistyczno-egzystencjalnym relacja jest celem samym w sobie, nie tylko środkiem. W p-b najważniejsze są techniki. W relacji chodzi, aby terapeuta przyjął funkcję edukatora, dydaktyka i miał okazję do udzielania rad, prezentacji jak klient powinien myśleć i się zachowywać.
(…)
… się poprawia/ w ogóle się nie poprawia
Chce rozmawiać np. tylko o swojej pracy
Gada jak najęty
Milczy
Itp.
O tym, czy zachowanie jest związane z oporem czy nie świadczy kilka cech
Sztywność
Nieadekwatność
Dysfunkcjonalność Czasem opór może być reakcją na tempo procesu - gdy chcemy zbyt szybko, zbyt dużo. Opór może pojawiać się w odpowiedzi na błąd terapeuty. Przeciwprzeniesienie - jak rozpoznajemy? Poczucie ścisku w żołądku, przyśpieszony oddech, drgają
ca powieka. Przeciwprzeniesienie jest kompleksem doznań - myśli, fantazji, doznania zmysłowe, wrażenia fizjologiczne. W związku z tymi myślami i doznaniami zaczynami np. bez uzasadnionego powodu drżeć, pocić się itp. Mamy skojarzenie z kimś ważnym z przeszłości. Monitorowanie psychoterapii pozwala zidentyfikować to zjawisko i zaradzić mu. Dyrektywność…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)