Przeświadczenia pedagogiki o tym czym jest nauka
Podział nauk jest problemowy i bezsensowny, bo nie jest tak, że w badaniu natury nie ma nic społecznego: wizja natury i badań już jest czymś społecznym.
Nauka ma charakter społeczny i historyczny
Postęp- zmiana paradygmatu
Nauki przyrodnicze są społeczne więc stąd bezsensowność Jest też podział na nauki empiryczne i nieempiryczne. Kuhn mówi, że ten podział jest zły, bo nawet fizyka jest zmatematyzowana Obserwacja i eksperyment: - Podstawy nauki
- Ustalanie faktów
- Obiektywność Założenie: istnienie faktów niezależnych od człowieka, nie musi to być poparte, bo my w to wierzymy i to wystarczy
Fakty muszą potwierdzać teorie ale to ona jest uprzednia i do niej naukowiec ma dopasować fakty. Poprzez teorię widzimy rzeczywistość
Teoria fakty rzeczywistość
J.Priestley i A. Lavoisier (fizycy)
To,co dla L było tlenem, dla P było powietrzem uczeni widzieli co innego a zinterpretowali fakty inaczej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)