Przemiany wspólczesnej kultury

Nasza ocena:

3
Pobrań: 476
Wyświetleń: 1267
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przemiany wspólczesnej kultury - strona 1 Przemiany wspólczesnej kultury - strona 2 Przemiany wspólczesnej kultury - strona 3

Fragment notatki:

Przemiany współczesnej kultury: kultura masowa i społeczeństwo konsumpcyjne.
Kultura masowa.
Kultura masowa: związana z industrializacją i pojawieniem się masowych środków przekazu. Związana z czasem wolnym. Uśrednia przekaz dopasowując go do największej liczby odbiorców(globalna wioska, mcdonaldyzacja świata). Chce kształtować gusty odbiorców, pobudzać w nich konsumpcję, np. stosując przekaz podprogowy. Standaryzacja i homogenizacja kultury.
Homogenizacja kultury: proces ujednolicania kultury na obszarze danego społeczeństwa, charakteryzująca się tym, iż elementy kulturowe zaczynają się do siebie całkowicie upodabniać. Pojęcie konsumpcji.
Konsumpcja - ostatnia faza procesu gospodarowania, polegająca na zużywaniu wszelkich dóbr i usług w celu bezpośredniego zaspokojenia potrzeb ludzkich(ale tylko tych niższego rzędu).
Konsument - abstrakcyjny, bezosobowy. Zanik osobistej relacji między dostawcą a nabywającym.
Konsument nie równy klientowi. (klient sam wie jakie ma potrzeby, i jak je zaspokajać) (konsument ma potrzeby sztucznie generowane)
Generowane przez reklamę, będącą podstępnym mechanizmem tworzenia potrzeb.
Klasyfikacja obrazów konsumenta.
Klasyfikacja typów konsumenckich:
Gabriel i Lang: 9 obrazów •konsument jako wyborca - konsumenci są orędownikami własnych interesów. Odnoszą korzyści z jak największego wyboru, dostępu do obiektywnych informacji. Wyrazem wyborów jest popyt jako siła napędowa wydajności gospodarczej. Popyt grows, dobro grows.
•konsument jako nadawca komunikatu - konsumpcja to działanie, za pomocą którego ludzie nadają symboliczne komunikaty do innych i do siebie. Obiekty materialne są nośnikami znaczeń, zewnętrznymi oznakami statusu.
•konsument jako odkrywca - poluje na przeceny i okazje. Opiera się na wykorzystywaniu pojawiających się na rynku anomalii oraz znajdowaniu ukrytych skarbów. /s.20
•konsument jako poszukiwacz tożsamości - Osoba samotna i zlękniona. Wizerunek można kupić, narrację zmyślić, ale szacunku już nie.
•konsument jako hedonista / artysta - Według Colina Campbella obecnie hedonizm poszukuje przyjemności nie w towarzyszących doznaniom emocjach, ale w samych doznaniach. Zatem sama konsumpcja stanowi przyjemność, a nie dopiero jej efekt. Nowoczesna konsumpcja stymuluje wyobraźnie i rozmarzenie. Życie stało się zestetyzowane, a konsument to artysta. Kontrast - konsumpcja to pogoń za przyjemnością, produkcja to ciężka praca. Ale konsument poszukuje nowych bodźców, więc napędza wzrost gospodarczy.
•konsument jako ofiara - bardzo dominujący. Konsument wg. ekonomistów to suwerenny podmiot, socjolodzy; antropolodzy mówią o konsumenckim działaniu. Konsument nie jest naiwniakiem, ale nawet mądrych ludzi można oszukać. Ochrona konsumentów. To kobiety są ofiarami. Woda na młyn dla polityków.


(…)

… bodźców, więc napędza wzrost gospodarczy.
•konsument jako ofiara - bardzo dominujący. Konsument wg. ekonomistów to suwerenny podmiot, socjolodzy; antropolodzy mówią o konsumenckim działaniu. Konsument nie jest naiwniakiem, ale nawet mądrych ludzi można oszukać. Ochrona konsumentów. To kobiety są ofiarami. Woda na młyn dla polityków.
•konsument jako rebeliant - partyzanci walczący przeciw utowarowieniu…
… nieodzownych po temu zasobów.
Kontestacja społeczeństwa konsumpcyjnego. Zwolennicy konsumpcji - rynek dostarczy bogactwa dóbr i usług wolnym i racjonalnym konsumentom, którzy dokładnie wiedzą czego chcą.
Przeciwnicy konsumpcji: materializm, oportunizm, egoizm, hedonizm, narcyzm

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz