To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przedmiot nadzoru nad samorządem terytorialnym. 114. Przedmiot nadzoru nad samorządem terytorialnym
Kontrola to podjęcie pewnych czynności, które powodują porównanie stanu faktycznego z pewnym wzorcem hipotezy obowiązującego prawa. Nadzór polega na władztwie administracyjnym przekazywanym w procesie decentralizacji. Nadzór jest wtedy gdy organ nadzorujący ma prawnie przypisane środki oddziaływania na podmiot kontrolowany. O środkach decydują przepisy obowiązującego prawa. Przedmiot i kryteria nadzoru.Nadzór obejmuje realizację wszystkich zadań i kompetencji wykonywanych przez organy JST ( zadania własne i zadania zlecone ), gdyz mają one charakter zadań publicznych mają za cel zaspakajanie potrzeb zbiorowych społeczeństwa.
126.Kryteria nadzoru. 115. Kryteria nadzoru
Polega na ustaleniu pewnych elementów na podstawie , których organ będzie nadzorowany.
Elementami tymi są:
legalność ( zgodność z obowiązującym prawem)
celowość - racjonalne działanie , aby osiągnąć zamierzony cel
gospodarność - odpowiednia ilość środków do określonych potrzeb
Dzisiaj nadzór nad działalnością JST jest ograniczony do kryterium legalności.
127.Zakres podmiotowy nadzoru. 116. Zakres przedmiotowy nadzoru
1.czynna strona stosunku nadzoru - organ nadzorujący 2.bierna strona stosunku nadzoru - organ nadzorowany. Organy nadzorujące - Premier, Wojewoda, RIO ( sprawy finansowe ) Pewne uprawnienia posiada również Sejm. W przyp powtarzających się naruszeń Konstytucji lub ustaw przez organy stanowiące JST. Sejm na wniosek premiera rozwiązuje dany organ
Organy nadzorowane. Są nimi :
1.organy stanowiące JST 2.organy wykonawcze JST ( zarządy i organy monokratyczne ) 3.związki i porozumienia międzygminne 4.związki i porozumienia międzypowiatowe
Nadzór nad organami jednostek pomocniczych ( sołectwa, osiedla, dzielnice ) powinien być regulowany w statucie gminy.
128.Środki kontroli a środki nadzoru. 117. Środki kontroli, a środki nadzoru
Środki nadzoru organu nadzorującego.To formy ingerencji w działalność jednostek przez organy nadzorcze. Środki nadzoru określane są w ustawach. W przypadku przekroczenia kompetencji przez organy nadzorujące, organowi nadzorowanemu służy ochrona sądowa.
Środki nadzoru dzielimy na :
- środki kontroli
- środki korygujące
- środki informacyjne - polegają na uzgodnieniu, opiniowaniu rozstrzygnięć lub opiniowaniu dokumentów.
Nadzór poprzedzony jest zawsze kontrolą.
Środki kontroli
Ustawy samorządowe mówią, że organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych dotyczących funkcjonowania JST niezbędnych do wykonywania uprawnień nadzorczych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)