To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PLANOWANIE PROCESU BADAWCZEGO Zmienne. Musimy nazwać to co chcemy badać. PRZYKŁAD: Jeśli chcemy zobaczyć czy oceny z matematyki na koniec semestru zależą od płci uczniów to mamy do czynienia z dwoma zjawiskami: z ocenami z matematyki i płcią uczniów. Cechą charakterystyczną tych zjawisk jest to, że można je traktować jako kryt. zróżnicowania uczniów ( chłopcy, dziewczynki; jedni otrzymali jedynki inni 2 itd. zjawiska te są postaciami/stanami w jakich znajduje się dany obiekt: ocena przyjmuje postać 1,2,3,4,5,6, a płeć to stan: kobieta/mężczyzna). Te postaci (stany) w metodologii określa się jako ZMIENNE. W statystyce mówi się , ze to co nazwaliśmy „postaciami”, tworzy wartości zmiennej. Każda zmienna ma określoną liczbę wartości, np. płeć ma dwie wartości: kobieta/mężczyzna; ocena szkolna ma 6 wartości (1,2,3 itd.). ZMIENNA jest to zbiór wartości, jakie przyjmuje dany obiekt w populacji, do której należy.
POPULACJA to teoretycznie określony zbiór obiektywów będących przedmiotem badania. Populacja uczniów gimnazjum jest teoretycznie określona poprzez zdefiniowanie typu szkoły (gimnazjum). Składają się na nią wszyscy uczniowie w Polsce, którzy do tego typu szkoły uczęszczają.
ZMIENNA W odniesieniu do konkretnego obiektu, np. ucznia, dana zmienna przyjmuje jedną tylko wartość- WARTOŚĆ STAŁĄ .
Zmienna posiada dwie cechy, które stanowią o poprawności jej sformułowania:
wartości zmiennej muszą być rozłączne, nie mogą mieć części wspólnej. Tak więc żaden obiekt nie może należeć jednocześnie do dwóch lub więcej wartości zmiennej
wartości zmiennej muszą wyczerpywać wszystkie je warianty, które występują w danej populacji. Nie może być takiego przypadku, że choćby jeden obiekt z populacji nie mieści się w wartościach danej zmiennej. DEFINIOWANIE ZMIENNEJ to czynność badacza polegająca na przypisaniu jej wartości.
Badacz najczęściej korzysta z gotowej definicji opracowanej przez innych badaczy i uznanej w literaturze naukowej.
Kryterium klasyfikacji: rodzaj wartości :
ZMIENNE JAKOŚCIOWE PRZYKŁAD : Zmienna płeć ma dwie wartości. Wartości te wyrażamy w postaci nazw. Podobnie może być ze zmienną tęczówki oka zielona, niebieska, brązowa. Nasze nazwy tworzą klasy jakościowe, do których należą badane obiekty.
ZMIENNE ILOŚCIOWE PRZYKŁAD: oceny z matematyki , jej wartości zdefiniowane są jako liczby. Mają one sens ilościowy. Inną zmienną tego rodzaju może być czas reakcji danego ucznia na bodziec, który wyrazimy w sekundach. Wtedy można mówić, że 5 to ocena wyższa niż 3, a czas reakcji to 3 sekundy krótszy niż czas 7 sekund.
(…)
… niezależna, która osłabia lub zrywa związek między zmiennymi niezależnymi a zmienna zależną. PRZYKŁAD: badamy wiadomości uczniów z polskiego, uczniowie wypełniają test. Jeden uczeń ma bardzo silny ból głowy, który uniemożliwia mu rozwiązywanie zadań/ u tego ucznia nie zbadaliśmy poziomu wiedzy z języka polskiego, nie zdajemy sobie sprawy, że zbadaliśmy inną zmienną- samopoczucie psychofizyczne w trakcie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)