Procedury i funkcje

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 931
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procedury i funkcje - strona 1 Procedury i funkcje - strona 2 Procedury i funkcje - strona 3

Fragment notatki:


Procedury i funkcje Funkcje w języku C W programie w języku C zawsze występuje  co najmniej jedna funkcja -  main  - od której rozpoczyna się wykonanie całego programu.  Oprócz niej mogą występować także inne  funkcje zdefiniowane przez użytkownika. Ogólna struktura funkcji w języku C Funkcja dodająca dwie liczby Funkcja dodająca dwie liczby Funkcję  add  można zapisać w prostszy  sposób: float add(float a, float b) { return (a+b); } Funkcja dodająca dwie liczby W wywołaniu funkcji jako parametry mogą  występować zmienne, wyrażenia  arytmetyczne lub stałe liczbowe, np. wynik = add(10,20); wynik = add(x1*20+4,x1/x2); Funkcja może nie zwracać  żadnej wartości  wtedy jako typ zwracanego wyniku podajemy  void , np. void drukuj(int a) { printf(“Liczba a wynosi: %d \n”,a); return; }  Wywołanie funkcji w programie:  drukuj(-10); Mogą istnieć funkcje, do których nie przekazujemy  żadnych parametrów formalnych void linia() {  printf(„---------------\n”); } Wywołanie funkcji w programie: linia(); Umieszczanie definicji funkcji  w programie Definicje funkcji można umieszczać w  dowolnym miejscu programu (przed lub po  main ). Należy jednak pamiętać o tym, że  zasięg widzialności funkcji rozpoczyna się od  miejsca jej deklaracji. Umieszczanie definicji funkcji  w programie Przekazywanie parametrów do  funkcji przez referencję Polega na tym, że do funkcji przekazywane są adresy zmiennych. Wszystkie operacje w  funkcji wykonywane są zatem na zmiennych  z funkcji wywołującej (poprzez adres tych  zmiennych). Przekazywanie parametrów do  funkcji przez referencję Zmienne lokalne i zmienne  globalne  Zmienne zadeklarowane w funkcjach są zmiennymi  lokalnymi  widzianymi tylko w obrębie danej funkcji  (bloku funkcyjnego) od miejsca, w którym zostały  zadeklarowane.  Zmienne zadeklarowane poza funkcją  main  są  zmiennymi  globalnymi  widzianymi w całym  programie od miejsca deklaracji.  Jeśli zmienna  globalna  i  lokalna  mają takie same  nazwy, to zmienna lokalna przesłania widzialność  zmiennej globalnej w danej funkcji. Zmienne lokalne i zmienne  globalne Przekazywanie parametrów do  funkcji  Tablica jednowymiarowa (wektor) . Przy przekazywaniu do funkcji wektora, w  nagłówku funkcji umieszczamy typ  elementów wektora, jego nazwę i same  nawiasy kwadratowe lub nawiasy  kwadratowe z rozmiarem wektora.  W wywołaniu funkcji podajemy natomiast  tylko nazwę wektora. Przekazywanie parametrów do  funkcji void fun(int wektor[])  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz