To tylko jedna z 20 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Procedury i funkcje Funkcje w języku C W programie w języku C zawsze występuje co najmniej jedna funkcja - main - od której rozpoczyna się wykonanie całego programu. Oprócz niej mogą występować także inne funkcje zdefiniowane przez użytkownika. Ogólna struktura funkcji w języku C Funkcja dodająca dwie liczby Funkcja dodająca dwie liczby Funkcję add można zapisać w prostszy sposób: float add(float a, float b) { return (a+b); } Funkcja dodająca dwie liczby W wywołaniu funkcji jako parametry mogą występować zmienne, wyrażenia arytmetyczne lub stałe liczbowe, np. wynik = add(10,20); wynik = add(x1*20+4,x1/x2); Funkcja może nie zwracać żadnej wartości wtedy jako typ zwracanego wyniku podajemy void , np. void drukuj(int a) { printf(“Liczba a wynosi: %d \n”,a); return; } Wywołanie funkcji w programie: drukuj(-10); Mogą istnieć funkcje, do których nie przekazujemy żadnych parametrów formalnych void linia() { printf(„---------------\n”); } Wywołanie funkcji w programie: linia(); Umieszczanie definicji funkcji w programie Definicje funkcji można umieszczać w dowolnym miejscu programu (przed lub po main ). Należy jednak pamiętać o tym, że zasięg widzialności funkcji rozpoczyna się od miejsca jej deklaracji. Umieszczanie definicji funkcji w programie Przekazywanie parametrów do funkcji przez referencję Polega na tym, że do funkcji przekazywane są adresy zmiennych. Wszystkie operacje w funkcji wykonywane są zatem na zmiennych z funkcji wywołującej (poprzez adres tych zmiennych). Przekazywanie parametrów do funkcji przez referencję Zmienne lokalne i zmienne globalne Zmienne zadeklarowane w funkcjach są zmiennymi lokalnymi widzianymi tylko w obrębie danej funkcji (bloku funkcyjnego) od miejsca, w którym zostały zadeklarowane. Zmienne zadeklarowane poza funkcją main są zmiennymi globalnymi widzianymi w całym programie od miejsca deklaracji. Jeśli zmienna globalna i lokalna mają takie same nazwy, to zmienna lokalna przesłania widzialność zmiennej globalnej w danej funkcji. Zmienne lokalne i zmienne globalne Przekazywanie parametrów do funkcji Tablica jednowymiarowa (wektor) . Przy przekazywaniu do funkcji wektora, w nagłówku funkcji umieszczamy typ elementów wektora, jego nazwę i same nawiasy kwadratowe lub nawiasy kwadratowe z rozmiarem wektora. W wywołaniu funkcji podajemy natomiast tylko nazwę wektora. Przekazywanie parametrów do funkcji void fun(int wektor[])
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)