Prawi konstytucyjne - lobby - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 588
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawi konstytucyjne - lobby - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

Grupy interesu (Lobby)
Wzrost zadań współczesnego państwa przyczynia się do rozszerzenia zakresu kompetencji jego organów i obejmowania nim coraz to nowych dziedzin stosunków społecznych. To z kolei komplikuje relacje zacho­dzące pomiędzy organami państwa i społeczeństwem, implikując powsta­nie różnego rodzaju organizacji pośredniczących, innych niż partie poli­tyczne, a pragnących oddziaływać na organy państwowe tylko w kierunku realizacji określonych celów, interesów, załatwienia konkretnej sprawy i- niedążących do zdobycia władzy. Tą ostatnią cechą różnią się one istotnie od partii politycznych. Kolejna różnica tkwi w tym, że chociaż partie również reprezentują określone interesy, to cele, które chcą osiąg­nąć, mają szerszy zakres podmiotowy (dotyczą z reguły większych licz­bowo grup, warstw społecznych) i przedmiotowy (dotyczą różnych dzie­dzin życia politycznego, społecznego i gospodarczego) niż interesy pro­mowane przez te organizacje pośredniczące. Szczególne miejsce wśród nich zajmują grupy interesów (związki interesów, grupy nacisku, grupy i presji). Są to grupy osób połączonych wspólnotą interesu i wpływających dla jego realizacji na organy państwowe. Chodzi tu oczywiście o grupy działające przez dłuższy czas i będące w stanie systematycznie wywie­rać wpływ na organy państwowe. Często przedstawiciele takich grup spotykali się z parlamentarzystami w kuluarach parlamentu (stąd nazwa lobby) i tam przekazywali im swoje postulaty oraz uzgadniali ewentualne świadczenia z ich strony na rzecz danego parlamentarzysty w zamian za poparcie ich interesów.
W wielu krajach instytucja lobbyingu odgrywa obecnie duża rolę. Gru­py interesów starają się oddziaływać nie tylko na parlamenty, ale także na organy egzekutywy, samorządy, czy też ponadnarodowe organy Unii Europejskiej. Czynią to w tak różnorodnych formach, że nawet wymie­nienie ich wszystkich jest trudne. Do najczęściej występujących należą: opiniowanie projektów ustaw, akcje propagujące określone poglądy w środ­kach masowego przekazu, subwencje finansowe w wyborach udzielane poszczególnym partiom lub kandydatom, strajki, demonstracje, blokady dróg itd. Warto przy tym pamiętać, że lobbying jest z jednej strony dzia­łaniem wielopłaszczyznowym. Jedna organizacja może korzystać z róż­nych form, działania różnych organizacji mogą się na siebie nakładać i przez to wzmacniać, bądź zajdzie zjawisko odwrotne - różne grupy interesów będą ze sobą rywalizować dążąc do realizacji przeciwstaw­nych celów, co z kolei osłabia znaczenie organizacji lobbistycznych.
Powszechnie uznaje się, że znaczenie grup interesów w danym pań­stwie i relacje między nimi a organami władzy publicznej wyznacza kul­tura polityczna w danym społeczeństwie. Stąd w szeregu państw lobby­ing, mimo że odgrywa dużą rolę, jest nieuregulowany prawnie. Z kolei w innych państwach wzrost znaczenia grup nacisku sprawił, że ich dzia­łalność poddano regulacji prawnej. Wyróżnić tu można trzy modele praw­nego unormowania ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz